Zahraničí

Vědci objevili planety vhodné pro život! Mají velikost podobnou Zemi

Astrofyzikům z univerzity v německém Göttingenu se ve spolupráci se zahraničními kolegy podařil převratný objev. Ve vesmíru našli planety, které by mohly být vhodné pro život. Svou velikostí jsou velmi podobné naší Zemi.

Dvě potenciálně obyvatelné exoplanety se nacházejí v blízkosti Teegardenovy hvězdy, jejíž stáří se odhaduje na asi osm miliard let. Jde o hvězdu v souhvězdí Beran, která je od Země vzdálená zhruba 12 a půl světelných let. Byla objevena teprve v roce 2003.

Vědci při zkoumání použili teleskop Carmela. Nachází se v observatoři Calar Alto ve španělské Almerii. Poslední tři roky astronomové Teegardenovu hvězdu pozorovali a hledali změny v jejím pohybu, které by mohly být způsobeny gravitací obíhajících planet.

Našli planety hned dvě. "Obě tělesa připomínají planety naší sluneční soustavy. Jsou jen o něco těžší než Země a nacházejí se v obytné zóně, kde může být voda v kapalné formě," uvedl pro National Geographic astrofyzik Mathias Zechmeister.

"Pokud mají tyto planety atmosféru, mohou být vhodné pro život. Jde o vůbec první planety, které se podařilo objevit metodou radiální rychlosti, " vysvětlil odborník. Planety zatím pojmenovali jako Teegarden B a Teegarden C. Teegardenova hvězda je mnohem chladnější než Slunce, takže i přes malou vzdálenost mohou být na povrchu planet podmínky vhodné k životu.