Vědci objevili největší supernovu všech dob. Je mimořádně vzácná!

Tým britských a amerických astronomů objevil úchvatný vesmírný úkaz - supernovu, která by se do knihy rekordů mohla zapsat hned několika svými vlastnostmi. Nejenže se jedná o největší supernovu všech dob, ale také nejjasnější s největším množstvím uvolněné energie.

Jde o největší vesmírnou explozi, jaká kdy byla zaznamenána - masivní supernovu objevil tým britských vědců birminghamské uverzity a amerických astronomů z Harvardu. Mimořádný úkaz zaznamenali už v roce 2016, posléze ho několik let sledovali a v pondělí zveřejnili svou studii, uvedla německá televize Deutsche Welle.

Je desetkrát silnější než běžná supernova a zhruba 500krát jasnější. Astronomové věří, že vznikla spojením dvou velmi hmotných hvězd s vysokým množstvím vodíku. Kdyby se jednalo pouze o jednu hvězdu, musela by být tak hmotná, že by všechen svůj vodík už dávno spotřebovala. Odhadovaná hmotnost supernovy je 50násobek až 100násobek hmotnosti Slunce.

Astronomové ji pojmenovali SN2016aps a označují ji za extrémně vzácnou. Kromě své impozantní velikosti a jasu je mimořádná i v jiných ohledech. "U typické supernovy záření představuje méně než 1 % celkové energie. U SN2016aps jsme zjistili, že je to pětinásobek energie normální supernovy. Vydává nejvíc světla, co jsme kdy u supernov zaznamenali," řekl britský vědec a člen týmu Matt Nicholl.