Domácí

Musí vás v obchodě obsloužit i bez respirátoru? Úřad má odpověď

Musí vás v obchodě obsloužit i bez respirátoru? Úřad má odpověď

Už řadu měsíců musejí Češi podle nařízení vlády před vstupem do obchodu povinně nasadit respirátor. Najdou se ale i tací, kteří pravidlo odmítají dodržovat a nakupují s odhaleným obličejem. Má ale personál obchodů povinnost je i tak obsloužit?

Řada obchodníků odmítá obsloužit zákazníky, kteří nemají nasazenou roušku nebo respirátor. Někteří spotřebitelé se proto obrací na Českou obchodní inspekci (ČOI).

"V poslední době se čím dál častěji setkáváme s dotazy ohledně údajné diskriminace spotřebitele, který není vpuštěn do provozovny, když nemá nasazený respirátor," uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Související obsah

Vynucování používání ochrany nosu a úst totiž mnozí zákazníci považují za diskriminaci. Sociálními sítěmi se dokonce šíří nejeden příspěvek, ve kterém se lidé proti jednání prodejců odvolávají například na porušení trestního zákoníku. Podle ČOI ale obdobné příspěvky nejsou pravdivé.

"Zaměstnanec prodejny nebo agenturní pracovník, který aktivně vynucuje u druhých osob dodržování povinnosti dle mimořádných opatření (např. povinnost nasazení roušky, respirátoru), se dle paragrafu 328 trestního zákoníku dopouští trestného činu přisvojení si pravomoci státní nebo místní správy. Za spáchání tohoto trestného činu hrozí soukromé osobě sazba odnětí svobody až na dva roky nepodmíněně," stojí v prohlášení, které na protest proti jednání obchodníků šíří řada lidí na Facebooku.

Podle ČOI ale prodejce zákazníka bez nasazeného respirátoru obsloužit nemusí. "Nelze takové jednání považovat za zakázanou diskriminaci ve smyslu § 6 zákona o ochraně spotřebitele, neboť sleduje legitimní cíl – ochranu dalších zákazníků a zaměstnanců provozovny před jejich nakažením nemocí COVID-19," vysvětlil Fröhlich.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Co byste neměli přehlédnout

Důležité Události

Píše se na Deník.cz