Zajímavosti

Supermarket zavádí pomalé pokladny. Někteří lidé chtějí čekat ve frontě déle

Se zajímavým nápadem, jak bojovat s osamělostí u lidí, přišli v Nizozemsku. Jeden z tamních řetězců s potravinami se zapojil do projektu pomalých pokladen, kde jsou prodavačky připravené si s lidmi popovídat a pomoci jim tak s osamělostí. Do příštího roku plánuje řetězec otevřít dvě stovky prodejen s takovými pokladnami.

Nizozemský obchodní řetězec Jumbo plánuje do roka otevřít ve 200 svých prodejen takzvané pomalé pokladny, v nizozemštině Kletskassa. Ty mají sloužit hlavně k tomu, aby si u nich lidé měli s kým popovídat při svých pochůzkách za nákupy.

První z podobných pokladen se otevřela již v roce 2019. Její úspěch právě vede k rozšíření projektu, jak uvádí nizozemský portál DutchNews.nl. Projekt je součástí programu nizozemské vlády, jak bojovat s osamělostí. V Nizozemí s 17,4 miliony obyvatel je asi 1,3 milionu lidí ve věku nad 75 let, z nichž se polovina přiznala, že jim často chybí společnost.

"Mnozí lidé, hlavně ti starší, se mohou cítit osaměle. Jako rodinný podnik a obchodní řetězec máme klíčovou roli ve společnosti. Naše prodejny jsou místem, kde se lidé potkávají, to znamená, že máme možnost bojovat proti samotě. Pomalé kasy jsou jen jedna z věcí, které můžeme udělat," prohlásila mluvčí řetězce Colette Cloostermanová-Van Eerdová.

Související obsah

​Zmínila také, že Jumbo představuje takzvané "chat corners", tedy koutky v prodejnách, kde se lidé mohou setkávat a pohovořit si nad šálkem kávy.

Sociální pracovnice: Není to špatný nápad i pro Česko

Redakce TN.cz oslovila příbramskou sociální pracovnici Terezu Brabencovou, jestli by podobný projekt, jako jsou pomalé pokladny, uvítala i v Česku a jaké má zkušenosti s osamělostí lidí. "Není to špatný nápad. Jako sociální pracovnice na úřadě se setkávám i s osamělými lidmi. Když chodíme na sociální šetření k lidem domů, tak se s tou osamělostí setkáváme. Ačkoliv mají ti senioři třeba už i větší děti, tak málokdy se stane, že by se o ně staraly, že by je často navštěvovaly, až nás to i zaráží," řekla.

​Senioři podle ní často chodí pravidelně do jedné prodejny s potravinami, v případě Příbrami se většinou jedná o některý z diskontů, kde se obvykle potkávají s těmi stejnými prodavačkami. "Znají je a často si popovídají. Naši klienti si občas postěžují i na to, když se změní například pošťačka, na kterou jsou zvyklí, že třeba ta nová není tak příjemná, že se nezastaví, aby si s nimi popovídala," doplnila.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Zajímavosti

Důležité Události

Píše se na Deník.cz