Zahraničí

Sociální sítě Facebook a Instagram sbírají data dětí, varují aktivisté. Společnost to odmítá

Sociální sítě Facebook a Instagram sbírají data dětí, varují aktivisté. Společnost to odmítá
Ilustrační fotografie | Zdroj: Getty Images

Přestože společnost Meta, která provozuje sociální sítě Facebook a Instagram, přislíbila, že u uživatelů mladších 18 let nebude ukládat data určená k cílené reklamě, nové studie naznačují, že to stále dělá. Meta toto obvinění odmítá.

Provozovatel sociálních sítí Facebook a Instagram slíbil, že skončí se sběrem dat uživatelů do 18 let za účelem cílené reklamy. Nově měly společnosti na tyto uživatele cílit pouze reklamami na základě věku, pohlaví a lokace, nikoliv zájmů či toho, co na sítích sledují. V červenci to oznámila společnost Meta, která obě sítě vlastní.

Podle Guardianu ale nezávislé studie tvrdí, že sociální sítě si stále ponechaly software API, který slouží ke shromažďování dat dospívajících o jejích aktivitách na sítích. Meta popřela, že by software ke sběru dat používala.

Související obsah

​V rámci studie si výzkumníci udělali na sociálních sítích tři falešné účty v rozmezí od 13 do 16 let. Zároveň viděli, která data si facebook, instagram a messenger ukládají. V rámci výzkumu navštívili vědci několik stránek jako obchody s oblečením nebo zpravodajské weby.

"Facebook může shromažďovat data z jiných stránek, které děti otevírají. Získávají z nich informace, jako na která tlačítka klikají, co na stránkách vyhledávají, jaké produkty kupují nebo vkládají do košíku. Není žádný důvod, aby sociální sítě ukládaly takové údaje, krom cílení reklam," řekli výzkumníci ve svých závěrech.

"Je špatné říkat, že tato data používáme k cílení reklam jen proto, že se zobrazují v našich nástrojích pro transparentnost. Data z webů a aplikací nepoužíváme na cílení reklam pro uživatele pod 18 let," komentoval výsledky studie mluvčí Mety Joe Osborne.

"Důvod, proč se tato data zobrazují v nástrojích pro transparentnost, je ten, že dospívající navštěvují weby a aplikace, které používají naše obchodní nástroje. Chceme zajistit transparentnost, a proto se tato data v našich nástrojích ukazují, i když je doopravdy nepoužíváme k personalizaci reklam," dodal Osborne.

TN.cz

Co byste neměli přehlédnout

TOP ČLÁNKY A VIDEA

Důležité Události

Píše se na Deník.cz

Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz