Zahraničí

Vědci testují nový způsob léčby bolesti. Využili k tomu nebezpečnou bakterii

Ilustrační fotografie | Zdroj: Profimedia

V současné době lékaři používají k tlumení bolestí u vážně nemocných pacientů opioidy, mezi které patří například morfium. Podle vědců ale mají tyto léky mnoho nežádoucích vedlejších účinků. Testují proto jiný způsob, který by mohl pacientům ulevit od bolesti šetrněji. Využili k tomu bakterii, u které by to asi nikdo nečekal. Je totiž původcem vážného onemocnění.

Bacillus anthracis, tak zní název bakterie, která způsobuje obávané onemocnění anthrax. Jedná se sice především o nemoc hospodářských zvířat, i člověku ale může způsobit těžké zdravotní komplikace. Výsledky nové studie vědců z Harvardovy univerzity, která byla před několika dny publikovaná v odborném časopise Nature Neuroscience, nicméně naznačují, že tato bakterie může být i velmi užitečná.

Při výzkumu vědci zjistili, že jeden z toxinů dokázal u zvířat utlumit několik druhů bolesti. Působí přitom přímo na neurony, které vnímají bolest, a mění uvnitř nich signály.

​Za použití techniky, kdy je tento toxin zacílen na konkrétní neurony v centrální nebo periferní nervové soustavě, je potenciálně možné vyvinout léky, které budou cíleně působit na epicentrum bolesti a tlumit ji bez rozsáhlých nežádoucích účinků, které můžeme vidět u opioidů.

Podle vědců je důležité rozšířit současné možnosti léčby bolesti. Opioidy, jako je například morfium, jsou aktuálně stále nejúčinnějšími léky proti bolesti, mají ale nebezpečné vedlejší účinky. Jsou například vysoce návykové, mohou také způsobit vážné problémy s dýcháním, které mohou skončit i smrtí. Morfium má také negativní vliv na imunitní systém.

"Stále tak existuje potřeba vyvinout léčbu bez opioidů, která není návyková, ale účinně tlumí bolest," uvedla autorka studie a imunoložka Nicole Yangová. "Naše experimenty ukazují, že jednou ze strategií by mohlo být specifické zacílení na neurony vnímající bolest pomocí tohoto bakteriálního toxinu," dodala.

​Během experimentů vstřikovali myším toxiny do dolní části páteře, což zvířatům výrazně ulevilo od bolesti. Ostatní životní funkce, jako je srdeční frekvence, tělesná teplota nebo koordinace pohybů, nebyly ovlivněny. Toto zjištění je zásadní. Výzkum totiž ukázal, že se jedná o techniku, která dokáže s velkou přesností cílit pouze na ložisko bolesti a zablokovat ji bez rozsáhlých účinků na zbytek organismu.

Nervové buňky navíc zůstaly fyziologicky nepoškozené. Útlum bolesti tak zjevně způsobila změna signalizace uvnitř nich.

Vědci nicméně upozorňují, že tato technika zůstává zatím pouze experimentální a je potřeba ji dál testovat v dalších výzkumech na zvířatech a později případně i na lidech.

TOP ČLÁNKY A VIDEA