Domácí

Dopravci bojují se zdražováním. Cena provozu autobusů rapidně stoupá

Razantní zvýšení cen pohonných hmot a elektřiny dělá problémy i šéfům městských dopravních podniků. Náklady se někde i více než zdvojnásobily a ani výhled na další měsíce a roky není optimistický. Pozitivní zprávou je to, že se do autobusů, tramvají a trolejbusů vracejí cestující. Například v Hradci Králové se v březnu tržby zvedly o 20 procent.

Zatímco loni královéhradecký dopravní podnik nakupoval litr nafty bez DPH za 20 korun, letos je to téměř dvojnásobek. Ze 130 autobusů a trolejbusů jich jezdí na naftu půlka, druhá polovina je elektrická. Náklady na jeden naftový autobus jsou měsíčně 800 tisíc korun a na poháněný elektřinou 200 tisíc.

"Celkově stouply náklady na pohon autobusů ročně o 40 milionů korun," uvedl ředitel královéhradeckého dopravního podniku Zdeněk Abraham. Dokonce uvažovali, že by na střechu depa umístili solární panely a elektřinu si vyráběli sami, jenže včetně baterií by to stálo tolik, že by byla návratnost 22 let.

Související obsah

To v Pardubicích jsou zatím v o něco lepší situaci. Naftové autobusy se jim sice teď měsíčně prodraží o 3 miliony, většina vozů ale jezdí na plyn a elektřinu. Tyto komodity mají nasmlouvané na rok dopředu ještě za staré ceny. "Teď budeme soutěžit plyn a elektřinu na rok 2023. Elektřina stoupla čtyřikrát, plyn až sedmkrát," řekl ředitel dopravního podniku v Pardubicích Tomáš Pelikán.

O zdražování jízdného alespoň v Hradci Králové zatím neuvažují. Dopravní podniky se ovšem musí spoléhat na vedení měst, že budou razantní navýšení nákladů kompenzovat. Jenže to se může podepsat na okleštění výdajů například na obecní investice, sport nebo kulturu.

jal, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události

Píše se na Deník.cz