OBCHODNÍ SDĚLENÍ – Redakce TN.cz neovlivňuje jeho obsah

Ceny ojetin rostou, ale Češi to nevzdávají

Trh s ojetinami se drží statečně. Není to značka ideál, ale určitě na něm vládnou příznivější poměry než na tom s novými auty. Lidé dnes nejvíc kupují zánovní rodinné vozy, nejčastěji značky Škoda, přičemž za auto zaplatí do 250 tisíc korun. To se ale brzy změní, protože ceny ojetin stále rostou.

Populární mezi zákazníky autobazarů jsou auta s nájezdem do 10 tisíc kilometrů a stářím do 2 let. Vlastně suplují segment nových aut, jejichž příliv je zbrzděný. Nabídka ojetin se díky tomu už třetím rokem snižuje, a s tím klesá jejich kvalita a cena naopak roste. Přesně řečeno: v loňském roce se ceny zvedly o 15 procent, v některých kategoriích až o čtvrtinu. Kam až porostou? To zatím zůstává otázkou.

Zdroj: AutoESA

​Kromě nedostatku nových vozů a covidového výpadku zahraničních trhů se na tomto neblahém vývoji podepisují i rostoucí náklady spojené s výkupem a přípravou vozů k prodeji. Bez prověření aut to v této branži nejde, ani bez nutného servisu. „Loni jsme utratili jen za prověření a kontrolu vozidel 80 milionů korun, což je o 20 procent více než v roce předchozím,“ říká Filip Kučera, ředitel marketingu společnosti Auto ESA

Jak dodává, další zvýšení cen ojetých aut už nebude skokové. Hodně ale záleží na vývoji na trhu s novými automobily, jehož rozhýbání asi moc neprospěje poslední rozhodnutí Evropské komise o ukončení prodeje vozů se spalovacími motory do roku 2035.

Zdroj: AutoESA

Malé čeká ztroskotání

Dá se očekávat, že v dohledně budoucnosti část prodejců z trhu úplně zmizí. Za stávajících podmínek to prostě nezvládnou.

Týká se to především malých obchodníků, kteří nemají dostatečné zdroje na nákup vozů, a nejsou tak schopni udržet dostatečnou nabídku (počet aut). Případně z nízkých prodejů nepokryjí vlastní náklady, související například se zvýšením úrokových sazeb na pořízení automobilů. A nepomůže ani fakt, že konkurence sílí, protože do prodeje ojetin čím dál intenzivněji zasahují dealeři či dealerské programy.

Nic z toho by ale nemělo ovlivnit kvalitu služeb, jaké autobazary klientům poskytují. Zatímco koupě vozu na inzerát od soukromé osoby je velmi riskantní podnik, pořízení vozu v certifikovaném autobazaru s sebou nese určité záruky. Jak už bylo řečeno, velcí prodejci do prodávaných vozů investují nemalé peníze a je v jejich zájmu, aby zákazníka seznámili se skutečným stavem. Už proto, že jako vlastníci za prodávaná auta ručí, takže klient se na ně kdykoliv může obrátit s reklamací skryté vady.

Zdroj: AutoESA

Stane se auto nedostižným luxusem?

Když už je řeč o zákaznících, od začátku války u našich sousedů razantně vzrostl zájem ukrajinsky hovořících klientů. „Jen na webových stránkách jsme zaznamenali zájem vyšší o 250 %. A prodeje stouply z jednotek kusů na desítky až stovky za měsíc,“ vypočítává Filip Kučera.

Krom samotné války „za humny“ zamávaly ovšem s prioritami zákazníků (bez ohledu na národnost) také její dopady. Prudce rostoucí ceny pohonných hmot vyvolaly zájem o vozy s nízkou spotřebou, hybridy a dokonce i elektrické ojetiny. Bohužel zároveň způsobily další zvýšení cen všech automobilů. Stejně jako dražší pohonné hmoty, vyšší úrokové sazby a rostoucí inflace. Je tedy otázka, nakolik se z vlastnictví auta stane do budoucna nedostižný luxus. Spíš než „auto, nebo ne“ bude ale nejspíš ve hře dilema „auto ano, ale jaké“.

 

Komerční článek
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Co byste neměli přehlédnout

Důležité Události

Píše se na Deník.cz