Muž našel velmi vzácný meteorit. Objevil ho díky výpočtům českých vědců

Bolid (Ilustrační snímek) Zdroj: Profimedia

Polský amatérský hledač Mateusz Zmija našel zhruba před měsícem na poli nedaleko slovenských Pustých Úlan meteorit s "rodokmenem". Jde o velmi vzácný objev, podobných kousků se doposud našlo na celém světě okolo čtyřiceti. Místo dopadu určili vědci z Astronomického ústavu Akademie věd ČR. Má jít o pozůstatek velmi jasného bolidu, který proletěl nad jihozápadem Slovenska o dva měsíce dříve.

V sobotní podvečer 25. června 2022, přesně v 19:54:16-19 SELČ, proletěl nad jihozápadem Slovenska bolid. Ačkoliv tou dobou bylo na většině území Česka zataženo, a na mnoha místech dokonce pršelo, byl natolik jasný, že ho mohli bez problémů spatřit třeba obyvatelé jižní Moravy.

Obvykle podobné úkazy zachytí také fotografické kamery tzv. bolidové sítě provozované ústavem Akademie věd ČR. Protože byl ale ještě bílý den, zrovna nepracovaly. Bolid však naštěstí zaznamenaly doplňkové videokamery, které jsou v provozu i ve dne.

"Tyto kamery sice pokrývají většinou jen menší část oblohy, shodou příznivých okolností ale bolid letěl tak vhodně, že byl zaznamenán na obou stanicích, které máme na jižní Moravě, a to ve Veselí nad Moravou a Kuchařovicích u Znojma," popsal v úterý tiskový tajemník Astronomického ústavu AV ČR Pavel Suchan.

Čeští vědci dokázali určit místo dopadu vzácného meteoritu Zdroj: Se souhlasem Akademie věd ČR / Mateusz Zmija

Ze dvou záznamů dokázali badatelé určit všechny základní parametry průletu bolidu atmosférou, tedy mimo jiné to, kde a jak rychle letěl a odkud se vzal. Ukázalo se, že bolid pronikl hluboko do atmosféry, což nasvědčovalo tomu, že na zemský povrch dopadly meteority. Vědci dokonce dokázali odhadnout, kam mohly dopadnout.

​Na pomoc si přizvali kolegy z Astronomického ústavu SAV v Tatranské Lomnici, kteří s nimi přímo spolupracují, a později také kolegy z Univerzity Komenského v Bratislavě. Dodatečně se podařilo dohledat ještě další videozáznam bolidu, a to ze slovenské stanice Hurbanovo. Předpokládané místo dopadu se tak dalo vypočítat ještě spolehlivěji.

Pátrání po meteoritu zkomplikoval obtížný terén

Pátrání zkomplikoval slovenským hledačům terén. Meteorit totiž dopadl přímo na zemědělsky obdělávanou půdu. "Protože k pádu došlo v období, kdy na většině polí a luk byla vysoká vegetace, tak bylo zřejmé, že toto území bude velmi obtížné systematicky prohledávat. Proto jsme předběžnou pádovou oblast zveřejnili, aby se zvýšila šance na nalezení meteoritu," uvedl Suchan.