Otec Školastykus v legendárních Hrátkách s čertem, král Hostivít v Princezně se zlatou hvězdou, ale i profesor Málek ve filmu Vyšší princip… Ať už v roli duchovního, krále, nebo profesora ztělesňoval František Smolík především postavy s pevným charakterem a jasným mravním postojem, a to jak na divadelním jevišti, tak na stříbrném plátně. Jaký byl jeho životní i herecký osud
František Smolík se narodil 23. ledna 1891 v Praze na Vinohradech v rodině obchodníka. Otci se synovo nejisté herecké povolání nezamlouvalo, a tak se František musel vyučit elektrotechnikem v jedné z vinohradských továren. Herecký život ho však lákal natolik, že navzdory otcově nevůli utekl v roce 1908, ve svých sedmnácti letech, k divadlu. Mezi jeho první učitele patřil herec Karel Želenský. Vystřídal různé kočovné společnosti a v roce 1914 zakotvil ve Švandově (Intimním) divadle na Smíchově. Válku, která znamenala hereckou pauzu, prožil na frontách v Rusku a v Itálii a až z posledních bojů ho osvobodila „herecká etuda" u vojenského lékaře, když předstíral duševní chorobu.
Milovníky nehrál rád
Po válce se opět vrátil do Švandova divadla, ale také začal hrát v pražské Uranii a Revoluční scéně. V roce 1921 ho získal Jaroslav Kvapil pro Divadlo na Vinohradech a v roce 1934, na podnět Karla Hugo Hilara, konečně přijal angažmá v Národním divadle, kde setrval až do penze - do roku 1961. Mnohostranný herecký talent mu umožňoval ztělesnit jak intelektuály, snílky, tak rázovité lidové figury. Jeho postava, tvář a melodický hlas ho předurčovaly k rolím milovníků. Ty však nehrál příliš rád. Tíhnul spíše k dramatickým rolím, ale nevyhýbal se ani rolím komickým či tragikomickým. Na divadelních prknech sehrál na šest set postav - například komisaře v Langrově Periferii, Kohouta ve Svobodově Posledním muži, Karenina v Tolstého Živé mrtvole nebo profesora ve Wernerových Lidech na kře, kterého později ztělesnil i ve filmu.
Filmový „křest"
Jako filmový herec se objevil už v němém filmu, a to díky Tee Červenkové. Ta společně s kameramanem Josefem Brabcem založila v roce 1921 v činžovním domě jejích rodičů na Vinohradech Filmový ústav. Filmovalo se na dvoře a v domě byla i skromná laboratoř. Filmy nebyly po technické stránce nějak propracované, ale společnost si vybírala hodnotné náměty, převážně z klasických děl české literatury. Ve stejném roce bydlel v tomto domě i František Smolík, který tak získal možnost poprvé stanout před filmovou kamerou. Bylo to v naučném snímku o Karlu Havlíčku Borovském Křest sv. Vladimíra. Ve stejném roce natočil u této společnosti i svoji druhou filmovou roli, a to v adaptaci Babičky Boženy Němcové. Při tomto natáčení se také poprvé setkal s herečkou Miladou Ortovou, svou častou hereckou partnerkou a později i manželkou. V němé éře natočil ještě několik snímků, ale jeho osobitý herecký projev a libý hlas se uplatnil až ve zvukovém filmu.
„Profesorské" období
V něm začínal opět ve filmu o Borovském, a to hned hlavní rolí ve snímku režiséra Svatopluka Innemanna Karel Havlíček Borovský. Následovala role profesora Donáta v dramatickém filmu Před maturitou, která odstartovala Smolíkovy role profesorů - profesora Junka ve filmu Lidé na kře, profesora Gábrlíka ve filmu Škola základ života, Vlka ve snímku Studujeme za školou a především profesora Málka v adaptaci Drdovy povídky Vyšší princip. V tomto filmu režiséra Jiřího Krejčíka z roku 1960 zúročil své dlouholeté herecké zkušenosti a vytvořil postavu mravně a humánně smýšlejícího profesora, který chce zachránit své tři studenty před popravou. Když jejich smrti nezabrání, tak alespoň veřejně vystoupí proti nacistickým praktikám. Postava profesora Málka se stala symbolem hrdinství, boje proti nelidskosti a ukázkou nezlomného mravního postoje.
Herec mnoha charakterů
František Smolík také často zosobňoval postavy duchovních - například rektora semináře ve filmu Páter Vojtěch nebo papežského legáta ve snímku Jan Hus. Z komediálních filmů vyniklo jeho herectví například v Cechu panen kutnohorských, kde si zahrál měšťana Třísku. Z pohádek si jistě vybavíme Smolíkovu roli stařečka ve snímku Obušku, z pytle ven, otce Školastyka v Drdových Hrátkách s čertem nebo krále Hostivíta v Princezně se zlatou hvězdou. Později, v šedesátých letech, vytvořil už jen menší role - například, pro sebe dost netypickou, postavu matematika Antonyho Hopkinse ve filmu Ikarie XB 1. Poslední jeho rolí byl felčar ve snímku Na Žižkově válečném voze z roku 1967. Zemřel o pět let později, 26. ledna 1972 v Praze.
Možná jste o něm nevěděli, že...
...věnoval velkou pozornost kostýmu i masce, jak se to naučil v mládí u kočovníků. Nejraději se líčil sám.
...se vzdal titulní role Lízala v Maryše bratří Mrštíků ve prospěch svého kolegy Františka Kováříka.
...pracoval i v rozhlase. V roce 1937 například nastudoval roli doktora Galéna z Čapkovy Bílé nemoci. Kromě rolí v pohádkách četl pro děti třeba Ladovy Bubáky a hastrmany.
...získal mnoho ocenění. Například na filmovém festivalu v Ostravě v roce 1961 získal Cenu filmového diváka za Nejlepší herecký výkon ve snímku Vyšší princip.
Herecké umění Františka Smolíka coby krále Hostivíta v legendární pohádce Princezna se zlatou hvězdou si vychutnejte na Štědrý den v 11.25 na Nově!
Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz