Obvodní soud pro Prahu 1 dnes zamítl žalobu lidí, kterým vadí nadměrný hluk v okolí magistrály v ulici 5. května, na pražský magistrát. Rozsudek není pravomocný, obyvatelé domů v blízkosti komunikace se proti němu hodlají odvolat k městskému soudu, uvedla organizátorka žaloby a předsedkyně sdružení Občané postižení Severojižní magistrálou Alžběta Rejchrtová. Obyvatelé ulice 5. května hromadně zažalovali magistrát, který podle nich provozem komunikace porušuje jejich právo na bydlení a zdraví.
Soud nezpochybnil skutečnost, že hluk překračuje míru uloženou hygienickými předpisy. Jde podle něj o obtěžování, které ale vychází z poměrů v lokalitě. Vlastník komunikace nemá možnosti, aby v krátké době situaci napravil, vysvětlila rozhodnutí soudkyně.
Magistrát podle ní nemůže rozhodovat o snížení rychlosti, které požadovali žalobci, a bez stavebního řízení nemůže stavět protihluková zábrany. Ani finanční náhrada by podle ní nebyla řešením situace.
Obyvatelům domů v okolí komunikace se nelíbí, že magistrát proti hluku dlouhodobě nic nedělá, a porušuje tak podle nich jejich právo na bydlení a zdraví. Společenství vlastníků a bytová družstva zastupující téměř 1000 bytových jednotek proto podala historicky první civilněprávní žalobu na magistrát jako vlastníka pozemní komunikace. Požadovala, aby město situaci vyřešilo a hluk na magistrále snížilo.
Obyvatelé se opírali především o znalecké posudky a měření, podle nichž dosahuje hluk z projíždějících aut téměř 70 decibelů ve dne a 60 decibelů v noci. Základní hygienický limit je přitom 60 decibelů ve dne a 50 decibelů v noci.
"Je více možností, jak hluk v lokalitě snížit. Chtěli jsme buď tunel, nebo regulaci dopravy snížením počtu pruhů," řekla Rejchrtová. Dalšími řešeními by podle ní byly zavedení mýtného na Nuselském mostě a výměna povrchu vozovky.
Magistrát se domnívá, že situace v okolí magistrály je neřešitelná. Snížení hluku o deset decibelů na povolenou hodnotu by podle jeho právníka Františka Gebauera znamenalo prakticky uzavření komunikace. "Snížit hluk o deset decibelů by znamenalo snížit provoz na jednu desetinu," uvedl.
Město tvrdí, že řešením je pouze dokončení pražského obchvatu včetně vyřešení celé dopravní situace v Praze. Podle Rejchrtové ale okruh obyvatelům nepomůže. "Máme posudek, podle kterého v naší lokalitě vzroste provoz o dalších 35.000 vozidel," řekla.
Magistrát poukazoval také na to, že například o úpravě rychlosti rozhodují orgány státní správy. Podle Gebauera neměli obyvatelé řešit situaci soudní cestou. Podle něj se magistrát nebrání opatřením, která by hluk v okolí magistrály snížila. Nemůže ale postupovat tak, jak by žalobci chtěli.
Podle radního Petra Štěpánka (Strana zelených) se nové stavby už musí řídit aktuálními normami pro hlučnost. Staré stavby jsou v provozu na základě výjimky, která ale jednou skončí. "Tam budeme muset dělat opatření," řekl dnes novinářům Štěpánek, který dříve se sdružením spolupracoval.
Jmenoval snížení rychlosti a výstavbu protihlukových stěn proti hluku. Město také zavede funkci protihlukového koordinátora, který bude posuzovat stavební záměry z hlediska případného zvýšení hlučnosti v širším území, kde by se měly nacházet.
Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz