Slavná skupina Genesis zahrála po pražské zastávce v rámci svého turné také v Římě a své putování po Evropě tímto koncertem ukončila. Živé vystoupení v italské metropoli vidělo neuvěřitelých 500 tisíc nadšených fanoušků. V čem se koncert lišil od červnové show v Praze a v čem se naopak podobal? Nova.cz byla u toho!
Koncert se konal v Circo Massimu hned vedle antické části Říma zvané Forum Romanum. Kulisami tedy byly hradby a dřívější paláce starověkých Římanů.
Osmihodinové čekání na slunci
Celé prostranství, kam se postupně vtěsnalo půl milionu lidí, sloužilo Římanům za dob antiky ke slavnostem a veřejným bojovým hrám. Dnes se využívá k mamutím hudebním akcím jako například Live 8.
Zadní pohled na koncertní scénu.
Již osm hodin před zažátkem koncertu čekaly u hrazení a na okolních svazích asi dvě tisícovky skalních fandů, kteří chtěli mít nejleší pozice vpředu přímo před Collinsem. Italské vedro a slunce na nich vykonávalo své, proto je museli pořadatelé ochlazovat přímo z kropicího vozu.
Fanoušky zmořené čekáním a vedrem polévají pořadatelé vodou.
Desetitisíce lidí začaly přicházet až v pozdějších odpoledních hodinách. Narozdíl od Prahy si kapela počkala na tmu a nechala diváky po dlouhou dobu v napětí. Před půl desátou všechna světla v údolí "Maximova cirkusu" zhasla a z reproduktorů se začala ozývat ona podivná tympánová melodie známá také z Prahy.
Pohled na pódium a dav lidí dvě hodiny před začátkem.
Atmosféra byla vygradovaná k vrcholu a Italové již vstávali zvedali ruce nadšením k potemnělé obloze. V tom se ozval ohromující zvuk bicích, baskytary a kláves, mamutí pódium kapely se rozsvítilo a nadšeným fandům se z osmi reproduktorových věží linuly do uší i celého těla úvodní tóny písně Behind the Lines.
Italové při koncertě aplaudovali během skladeb.
Italové nadšeně aplaudovali při každé příležitosti a všudypřítomné pohyblivé kamery na vysutých rampách vzrušenou atmosféru pečlivě zaznamenávaly pro koncertní DVD. Pohled na masu lidí táhnoucí se od pódia stovky metrů až ke konci Circa Massima byl pro účastníky skutečně impozantní.
Setlist písní byl totožný s pražským koncertem. Collins, Banks a Rutherford již po léta nenechávají nic náhodě a předem mají každý detail živého vystoupení nacvičený dopředu. Následující písně Turn It on Again, Land of Confusion a No Son of Mine přijalo obecenstvo potleskem.
Nápoditá scéna předčila všechna předchozí turné.
Při Collinsově uvedení staré skladby In the Cage spojené z medley tradičních skladeb Cinema Show a Afterglow však již italské publikum aplaudovalo nadšením.
Vášniví Italové milují staré skladby
Italové jsou známí svou vášní pro operu i pro kompozičně složitější hudbu. Palcové titulky v novinách v den koncertu se tedy ptaly také po bývalém zpěvákovi kapely Peteru Gabrielovi, který pro fandy reprezentuje temnější a posluchačsky náročnější období Genesis.
Genesis v Praze
Prezentace těchto klasických skladeb gabrielovské éry byla tedy pro Italy srdcovou záležitostí a mnohé pasáže zpívali s Collinsem, který Gabriela úspěšně nahrazuje již po třicet let. Není náhodou, že singl Genesis byl poprvé jedničkou v hitparádě právě v Itálii v sedmdesátých letech.
České publikum v Praze oceňovalo spíše novější collinsovské skladby. Důvodem je možná také to, že starší éru kapely v sedmdesátých letech prožilo Československo v obobí socialistické normalizace a tehdejší hudba Genesis se k širokým masám národa zavřeného za železnou oponou nedostala.
Čistý zvuk šel z osmi reproduktorových věží
Stejně jako v Praze i v Římě Collins promlouval k lidem jejich rodným jazykem a skandujím fanouškům a fanynkám posílal do horkého večera vzdušné polibky.
Zvuk byl čistý jako z cédéčka, stejně jako v Praze. V Římě ale zvukaři mohli tlačítka "volume" vytáhnout pořádně nahoru, jelikož se koncert nekonal v zastavěné městské čtvrti a hlasitá hudba by mohla obtěžovat snad jen duchy starověkých římských císařů. I přesto však byl koncert slyšet po celém městě.
Zvuk nevycházel pouze z reproduktorů u pódia, ale osm reproduktorových věží se táhlo po celé ploše pro diváky. Proto byl hudební zážitek pro posluchače v zadních řadách stejně mohutný jako pro ty vpředu.
K pití jen městská voda
Nepříjemným překvapením byl však jeden organizační aspekt. Na místě nebyl jediný stánek s občerstvením, lidé museli čekat dlouhé fronty na vodu tekoucí z okolních fontánek. Táhnoucí se řady na pivo před desítkami stánků při podobných akcích v Česku si po tomto zážitku již nezaslouží žádnou kritiku.
Publikum si zazpívalo při skadbách Ripples, Invisible Touch, ale i při závěrečné Carpet Crawl, kterou Italové přijali s obzvláštním nadšením. A to i přesto, že tisíce lidí v prvních řadách po desetihodinovém stání již sotva popadali dech a některé musela odvézt připravená záchranná služba.
Překvapivé bylo i to, kolik mladých lidí a dětí si přišlo poslechnout kapelu, která existuje s několika pauzami již 40 let. Italové ukázali svůj entuziasmus a Genesis se jim za to odvděčili mimořádným večerem.
Genesis live, Řím, Circo Massimo, Itálie, Turn It On Again Tour, 14. 7. 2007
Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz