Od páteční půlnoci se v České republice u čerpacích stanic začne prodávat motorová nafta s příměsí biosložek tzv. bionafta. Za jízdy řidiči změnu nepoznají, u čerpacích stanic ale ano. Cena nafty by podle ekonomů měla vzrůst o desítky haléřů za litr.
Na první pohled zůstane vše při starém, dodavatelé pohonných hmot ale o páteční půlnoci mluví jako o přelomu. Dodavatelé nafty budou muset pod přísnými sankcemi přidávat biopalivo tak, aby mělo v celkovém objemu nafty dodávaném na trh podíl dvě procenta.
Lepší životní prostředí
Důvody pro zavedení biopaliv jsou hned tři. Česká republika nebude tolik závislá na dovozu ropy, program finančně pomůže zemědělcům a zlepší se životní prostředí. Nahrazení části fosilních paliv biopalivy vyžaduje po členských zemích Evropské unie.
Rušno je teď především v rafinériích. Upravený řepkový olej se musí skladovat zvlášť ve speciálních nádržích. Poté se potrubím přivádí na smíchání.To, aby do nafty šla opravdu jenom 2 % řepkového metylesteru, hlídá počítačem řízené kontrolní středisko.
Máme být bez obav
I když mají někteří řidiči z novinky strach, podle odborníků nejsou obavy na místě. Bionafta je plnohodnotným palivem pro dieselové motory, na výkon motoru, na chod motoru ani na spotřebu to vliv žádný nemá.
Změna ale bude mít vliv na naše peněženky. Přimíchávání biosložek do paliva něco stojí, cena nafty tak půjde určitě nahoru. V konečném součtu to dělá zhruba 60 haléřů na litr.
Litr nafty se teď u českých pump prodává asi o dvě koruny levněji než benzin. Minulý týden se nafta prodávala v průměru za 28,31 Kč/l. Na naftu jezdí v Česku zhruba pětina osobních vozidel, jejich počet ale rok od roku roste.
Vozidel na naftu přibývá
Podle údajů Svazu dovozců automobilů mělo v prvním pololetí naftový motor zhruba 27,7 procenta prodaných nových osobních aut, zhruba 69,5 procenta benzinový. U lehkých užitkových automobilů je situace opačná: zatímco naftovým motorem bylo vybaveno 75,6 procenta nově registrovaných vozidel, benzinovým 21,6 procenta LUV.
Za rok taky do benzínu
Od počátku roku 2008 budou muset dvě procenta biosložky obsahovat i motorové benziny. Od ledna 2009 se podíl biopaliv zvýší na 3,5 procenta u benzinu a 4,5 procenta u nafty.
Základní složkou bionafty jsou metylestery řepkového oleje. Vyrábí se tzv. esterifikací, kdy se mísí olej vylisovaný z řepkových semen s metanolem za pomoci katalyzátorů, například hydroxidu sodného.
Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz