Letecké společnosti si s některými službami zákazníkům nedělají těžkou hlavu. Pokud jste si rezervovali letenku na své jméno, ale pro uvedený termín jste onemocněli, nemůžete rezervaci jen tak přepsat třeba na partnera nebo někoho z rodiny. Na tomto administrativním omezení tratí spotřebitelé, když si musí kupovat novou letenku, tvrdí pro nova.cz Sdružení na ochranu spotřebitelů (SOS).
Pokud jste zjistili, že v zakoupeném termínu nemůžete letět, ať už z jakýchkoli důvodů, připravte se, že zaplatíte stornopoplatek mnohdy až ve výši 100 procent původní ceny. Upozorňuje na to mluvčí SOS Ivana Picková.
U nízkonákladových leteckých společností bývá tento poplatek 1000 korun, což je přijatelnější, nicméně i tak z právně-etického hlediska nesprávné.
Změna termínu i osoby by měla být umožněna
Je nutné mít možnost "přebukovat" svůj termín. Letecké společnosti by měly umožnit změnit termín nebo změnit osobu, která na letenku poletí, říká pro nova.cz právnička Dagmar Raupachová.
Zástupce SOS anonymně oslovil většinu leteckých přepravců, přičemž se ukázalo, že většina z nich změnu jména na letence neumožňuje.
ČSA: Je to obrana před spekulativním prodejem
ČSA jako největší letecký dopravce na českém trhu tyto praktiky provádí také. ČSA svůj postup obhajují s tím, že změnu jména cestujícího formálně umožňují, avšak za poplatek, který může dosáhnout až 100 procent ceny letenky. ČSA se odvolávají na nutnost obrany před spekulativním přeprodejem levnějších letenek.
„Je s podivem, že nízkonákladoví dopravci, kteří často nabízí akční letenky i za cenu letištních poplatků, tento problém nemají," upozorňuje Picková.
ČOI: Když cestující na podmínky přistoupí, není co řešit
Podle České obchodní inspekce (ČOI) je však takové jednání aerolinek zcela v pořádku. "Pokud poskytovatel služby informační povinnosti stanovené zákonem o ochraně spotřebitele splnil, není důvod pro kontrolu ani další opatření ze strany ČOI," uvedla tisková mluvčí ČOI Miloslava Fléglová.
Zakoupením letenky cestující přistupuje na daná pravidla. "Rozhodnutí, zda jsou podmínky poskytované služby v souladu s občanským zákoníkem, přísluší pouze soudu," dodala
Nízkonákladovky vám klidně změní termín letu
Další ránou pod pás je změna vašeho termínu odletu. Je to případ nízkonákladových společností. Prostě vám napíšou nebo zavolají, že se váš odlet přesouvá na jiný den. Jste nuceni to akceptovat. Proč?
V obchodních podmínkách je totiž většinou malým písmem dole napsáno, že letecká společnost si vyhrazuje právo změny termínu odletu.
Letadlo nízkonákladové společnosti. Ilustrační foto
Běžný spotřebitel však nepředpokládá změny a sdělení malým písmem si většinou nepřečte, konstatuje pro náš server Picková a dodává, že tento charakter informování o službách podle ní není v pořádku.
Ani takový přístup aerolinií nepovažuje právnička Dagmar Raupachová za správný. Lidem to může způsobit velké potíže, pokud mají například zarezervovaný hotel nebo jsou domluveni na obchodním jednání.
Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz