Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Publikováno 19. 1. 2016
zima na silnici

Jak jezdit na sněhu? RADY, abyste dojeli v pořádku a bez pokut

Jízda na sněhu
Zdroj: Profimedia
Jízda na sněhu. Ilustrační foto

Od nového roku platí nový předpis, který přikazuje řidiči očistit si auto od sněhu, ledu či námrazy. Ale víte také, jak jezdit na sněhu?

Zima řidičům život a cestování autem dost znepříjemňuje. Auta hůře startují, nároky na akumulátor jsou mnohem větší a zhoršené povětrnostní podmínky a viditelnost snižují bezpečnost provozu. Přesto není třeba se zimy bát a stačí se jen dobře připravit a změnit trochu styl jízdy.

 

I na kvalitních zimních pneumatikách má auto na sněhu zhruba třikrát až čtyřikrát delší brzdnou dráhu než v létě na suchu. Jezděte proto co nejvíce plynule, netrhejte volantem a nedupejte na pedály. Snažte se jet s citem a přemýšlejte daleko dopředu.

 

"Když to hodně klouže, jezděte, jako by vaše auto nemělo brzdy,“ radí Pavel Foltýn z Auto ESA. Snažte se tak využívat setrvačnost auta a ke zpomalování využívejte brzdný moment motoru. S brzdami zacházejte opatrně, ať neriskujete smyk. Moderní auta už mají sice ABS, ale na hodně uklouzané silnici, se i s ABS bude auto špatně ovládat a fyzikální zákony přepsat nelze. Na elektronické pomocníky se nespoléhejte.

 

Nedržte také křečovitě volant a seďte uvolněně. Nechte auto, ať si například ve vyjetých kolejích nebo v břečce najde svou stopu. Nesnažte se ho přeprat, jinak riskujete ztrátu trakce a smyk. Necukejte volantem a vždy myslete na to, že pojedete tam, kam se díváte a kam máte natočený volant.

 

Opatrně zejména na kruhových objezdech, které se svažují od svého středu ven a často to na nich klouže mnohem víc. Klouže to i na dlažbě a také na bílé barvě vodorovného dopravního značení, například na přechodu pro chodce.

 

"Řidiči by měli myslet i na nový předpis a tím je povinnost očistit auto od sněhu a námrazy,“ připomíná Pavel Foltýn. Podle novelizovaného zákona hrozí za neočištěná okna a například střechy auta pokuta až 2500 korun.

 

 

Řidič by měl ale pamatovat i na péči o auto. Dolévejte pravidelně nemrznoucí směs do ostřikovačů. Sledujte také předpověď počasí a pokud hrozí velké mrazy pod -15°C, připravte se na to, že zejména diesely mohou velmi špatně startovat. Preventivně proto použijte například aditiva do nafty a doplňte si plnou nádrž.

 

Právě k řidičům dieselů bývá zima velmi krutá. "Dochází k zamrzání vody v naftě a to může vést k ucpání nebo i poškození palivového vedení,“ připomíná Pavel Foltýn z Auto ESA. Když už motor nastartuje, vyjeďte a nenechávejte ho běžet dlouho na volnoběh. Motor se ohřeje nejlépe při normální jízdě.

 

Od studeného motoru také nechtějte hned plný výkon. Myslete také na to, že voda v chladiči se ohřeje poměrně rychle, ale na celé prohřátí oleje v motoru potřebuje i moderní motor zhruba patnáct až dvacet minut jízdy. V silném mrazu může jít obtížně i řazení, takže na auto nepospíchejte a buďte k němu opatrní.

 

A buďte také tolerantní k ostatním účastníkům provozu. Ne každý si je v zimě na silnici jistý a zbytečně na ostatní řidiče netlačte. Nechávejte si bezpečný odstup a počítejte s tím, že může kdokoli dostat smyk nebo udělat chybu. Buďte proto velmi pozorní.
 

TN.cz