Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Papírová vábnička

Akční letáky se mění! Na tohle nás teď obchody lákají nejčastěji

Nákup potravin - ilustrační foto
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek
Petr Zelený
Petr Zelený
Publikováno 27. 9. 2019

Letáky s výhodnými nabídkami či slevami najde ve schránce čas od času každý. Nový průzkum ovšem ukázal, že "papírové vábničky" supermarketů, lékáren či drogerií se za poslední roky změnily.

Před třemi lety našli Češi na titulní straně letáků nejčastěji kuřecí maso. Jenže nový průzkum společnosti Česká distribuční ukázal, že od roku 2016 se situace změnila - kuřecí maso totiž u obchodníků upadlo v nelibost, nevešlo se totiž ani do první desítky.

 

Novým šampionem se totiž staly jogurty, které jsou nyní na devíti procentech titulních stran letáků. V roce 2016 přitom byly až třinácté s tříprocentním zastoupením. 

 

Oproti tomu zmíněné kuřecí maso je nyní jedenácté. Stálicí zůstává pivo, které se za tři roky nepohnulo ani o píď a drží stříbrnou pozici se sedmiprocentním zastoupením. O procento méně mají třetí sýry.

 

"Přední strany mohou hodně napovědět o tom, jací my Češi jsme. Obchodníci tam umisťují produkty, které mají největší šanci nás zaujmout,“ vysvětluje Petr Sikora, ředitel České distribuční s tím, že letošní výsledky jsou překvapující.

 

Ekonom Lukáš Kovanda na dotaz TN.cz řekl, že podle jeho názoru jogurty nepřeskočily kuřecí maso náhodou. "Mléko je aktuálně velmi levné, cukr je levný, loni byla dobrá úroda ovoce, takže řetězce mohou snáz tlačit na dodavatele a nabídnout jogurty za atraktivní ceny. O naše zdraví obchodníkům tolik nejde, potřebují především generovat zisk," má jasno Kovanda, který tipuje, že příště může být na špici zase jiné zboží. 

 

Čerstvá analýza je nicméně rozsáhlejší než ta z roku 2016 a neřeší jen letáky z hypermarketů, ale i drogerie, lékárny, hračkářství či hobbymarkety.

 

Podívejte se na nejčastěji inzerované zboží:

 

 

Drogistické letáky třeba nejčastěji lákají na make-up a líčidla (16%), hobbymarkety na osvětlení (26%), obchody se sportovním zbožím na boty (55%), hračkářství na panenky (13%) a lékárny na léky proti bolesti (27%).

 

Průměrná sleva ve zkoumaných letácích byla 36 procent, nejčastěji se vyskytující ještě o čtrnáct procent vyšší. Titulní strany letáků se liší i v tom, na kolik druhů zboží lákají - nejvíce položek prezentují potravinové řetězce, kde je průměr devět, nejméně naopak obchody se sportovním vybavením a oblečením (3). Rekordmani dokážou naskládat na stránku až kolem třiceti položek naráz.

 

Analyzováno bylo celkem 112 letáků platných od 1. srpna do 15. září. Zkoumaný vzorek obsahoval letáky od 60 různých obchodních řetězců.

TN.cz