Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

jak na to

Nešidí vás lékař? Zkontrolujte si ho u své pojišťovny! NÁVOD

Nejste spokojeni s lékařskou péčí? Podezíráte lékaře, že si na vás vyúčtovávají neprovedené zákroky nebo neodebrané léky? Snadná pomoc - požádejte u své pojišťovny a o přehled vykázané péče. Víme, jak na to...

Každý člověk má právo si u své zdravotní pojišťovny vyžádat přehled vykázané péče. V něm najde přesný seznam výdajů za lékařskou péči. Z výpisu je možné se dozvědět jaké léky vám byly předepsané v daném roce, jaký zdravotnický materiál a prostředky na vás byly spotřebovány a najdete tam i seznam všech výkonů lékařů, ambulantních specialistů i výkony v laboratořích.

 

Poměrně snadno si tak můžete zjistit, jestli vás váš lékař podvádí a účtuje si u pojišťoven neprovedené zákroky a nevydané léky. Nejen, že pojišťovny mají ze zákona povinnost takový výpis na požádání a zdarma zasílat jednou ročně. Pojišťovny s pacienty v této věci nadmíru ochotně spolupracují. Pomáhá jim to totiž odhalit lékaře, kteří je takto okrádají.

 

 

Možností, jak získat přehled zdravotní péče je hned několik:

 

1. Nejjednodušší a zároveň i možná nejrychlejší možností je zastavit se na pobočku své pojišťovny (VZP, OZP, ZPMV atd.), tam osobně požádáte o tento přehled. Pojišťovna vám ho musí ze zákona vystavit. "Na vyžádání pojištěnce je pojišťovna povinna poskytnout jedenkrát ročně údaje o zdravotní péči uhrazené za tohoto pojištěnce v obdobní posledních 12 měsíců," píše se v zákoně. Některé pojišťovny ale vycházejí svým pojištěncům vstříc a vyhotoví jim i výpis za delší období než poslední rok.


2. Další variantou je, že o přehled požádáte poštou či mailem. Stačí vyplnit buď příslušný formulář nebo napsat dopis, ve kterém uvedete své jméno, příjmení, číslo pojištěnce (rodné číslo) a adresu trvalého bydliště. Do tří týdnů vám pak pojišťovna pošle výpis zpět poštou zásilkou do vlastních rukou.


3. Většina pojišťoven pak nabízí k tomuto přehledu přístup i on-line. Opět stačí zajít na pobočku, nebo zaslat žádost poštou a pojišťovna vám aplikaci zpřístupní.

 

Když si necháte poslat svůj výpis a zjistíte to, že je tam chyba a lékař možná podváděl, tak byste měli kontaktovat svou pojišťovnu. Možnosti jsou opět tři - osobní návštěvou pobočky, dopisem nebo mailem. Následně váš podnět bude prověřovat revizní lékař pojišťovny a lékaři či zdravotnickému hrozí, že pojišťovna odečte péče, kterou vykázali neoprávněně. Při opakovaných prohřešcích s nimi může pojišťovna ukončit smlouvu a v extrémní případě může vše předat Policii ČR.

tn.cz / gar