Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

odborníci se jen smějí

Co jsou čáry na obloze? Práškují nás chemikáliemi a viry, tvrdí konspirační teorie

Chemtrails
Zdroj: isifa.com
Chemtrails nebo vysrážená voda a led? (ilustrační foto)

Zná je každý - čáry na nebi, které zůstávají za letadly. Pro většinu lidí je to jen zajímavá kresba dotvářející hru oblaků. Pro malou skupinku fanoušků konspiračních teorií jde o smrtící hrozbu a spiknutí mocných elit. Čarám na obloze říkají chemtrails...

Anketa

Jsou čáry na obloze nebezpečné?

Hlasovalo 3364 lidí.
Donedávna k vysvětlení čar na obloze stačila fyzika základní školy. Podle ní jde jednoduše o kondenzační stopy za prolétajícími letadly. Vznikají za tryskovými letadly letícími v určité výšce, zpravidla kolem 8 až 12 kilometrů. V této výšce je už dostatečně chladný vzduch a pokud je i dostatečně vlhký, dokáží horké spaliny z letadlových motorů vytvořit tzv. kondenzační pás (v angličtině "contrail"). Ten tvoří vysrážené drobné vodní kapky nebo ledové krystalky.
 

Tolik tedy fyzika. Ne snad, že by přestala platit. Spíše se k ní přidalo další možné vysvětlení původu čar na obloze. Lidově řečeno: "Oni nás práškují!" To je to jediné, na čem se zastánci této konspirační teorie shodnou. Kdo jsou oni, čím nás práškují a proč, v tom se už jednotlivé názory liší.

 

Chemtrails je anglická zkratka, která by do češtiny mohla být přeložena jako "chemické stopy". Podle fandů této teorie nám nad hlavami přelétají speciálně upravená letadla, která do atmosféry rozprašují chemikálie, případně viry, bakterie nebo plísně. V případě chemikálií by mělo jít o látky zhoršující například lidskou imunitu nebo přímo o prudké jedy jako je baryum, bauxit, oxidy hliníku nebo dokonce třeba o polymerová vlákna.
 

A důvody? Těch je podle konspirátorů celá řada. Od snahy mocných elit oslabit a snížit lidskou populaci, přes jakési nejasné způsoby ovládání lidí, hromadné očkování až po tajnou zbraň nebo nezodpovědné vědecké experimenty s atmosférou a globální změnou klimatu.
 

Ještě více nejasností však panuje kolem toho, kdo by takové obří spiknutí organizoval, řídil a financoval. Nejčastěji z toho bývá obviňována americká vláda nebo armáda (oblíbené terče konspirátorů), případně tajný spolek mocných elit, ať už by to měli být zednáři, ilumináti nebo prostě vlivní světoví politici a byznysmeni (ještě oblíbenější terče).

 

Konspirační teorie o chemtrails zažívá přinejmenším posledních deset svůj boom. Nepochybně k tomu přispěl i internet. Českých i zahraničních webů věnujících se této problematice je přehršel. I na facebooku existují skupiny, které shromažďují hlášení a fotografie čar na obloze v Česku i na celé planetě.
 

Ani zastánci chemtrails nepopírají, že za letadly kondenzační stopa vzniká. Prostým okem prý ale dokáží odlišit běžné kondenzační stopy od těch chemických. Nejčastěji to vysvětlují tak, že chemtrails z oblohy hned nemizí nebo se dokonce spojují do mraků. Vědci ale oponují. "Kondenzační stopy mohou mít velmi rozmanitý vzhled a dobu trvání v závislosti na meteorologických podmínkách v oblasti letové hladiny. Je to právě hrubá neznalost těchto vlivů na vzhled kondenzačních stop, která vede ´znalce chemtrails´ k pokusům o různá alternativní, většinou konspirační a z pohledu odborníků naprosto scestná vysvětlení," uvádí se ve tři roky starém vyjádření českých vědců k chemtrails.
 

Že jde o fundované stanovisko, dokládá seznam organizací, které se na tomto společném vyjádření dohodly: Český hydrometeorologický ústav, Ústav fyziky atmosféry Akademie věd ČR, Katedra meteorologie a ochrany prostředí Matematicko‐fyzikální fakulty Univerzity Karlovy a Česká meteorologická společnost.

 

Přesto je boj vědců proti teorii chemtrails pověstným bojem s větrnými mlýny. Kdo chce, bude prostě "práškování" věřit dál. A to i přesto, že proti chemtrails mluví také logika. Zprvu konspirátoři přicházeli s vysvětlením, že nebezpečné jedy jsou přidávány přímo do leteckého paliva. Zmiňované látky by ale byly tak agresivní, že by poškozovaly i motory letadel. Pokud by po spálení v motoru vůbec měly nějaké negativní účinky.
 

Proto přišla náhradní teorie, která praví, že běžná dopravní letadla mají speciální nádrže pro chemikálie. Ty by ale musely být tak obrovské, že by neušly pozornosti statisíců zaměstnanců letišť, údržbářů z letištního personálu a koneckonců i samotných cestujících. Vzápětí se proto objevily záplaty této teorie. Podle nich jsou nádrže ukryté v sedadlech pro cestující. Ani tato teorie si ale nedokáže poradit s faktem, že v tom případě by o chemtrails musely na celém světě vědět statisíce lidí. A nikdo z nich by přitom toto prvotřídní tajemství neprozradil...

 

Mezi nespočtem webových stránek věnovaných chemtrails lze najít i návody, jak se ´práškování´ bránit a chemtrails na obloze rozpustit. Nezřídka jde o úsměvné nápady - třeba jak rozpustit čáry na obloze pomocí octa. Kyselé výpary se totiž podle konspirátorů nesnášejí s chemickým postřikem. Proto doporučují po bytě či domě rozmístit pánve a šálky naplněné octem. Případně je prý také možné namočit ručníky do octa a vyvěsit je na prádelní šňůry. Další kuriozní rada zní: "Jakmile příště uvidíte chemtrails, stříkejte na ně ocet ze sprejovací láhve plné bílého octa." Zdaleka nejbláznivější je ale nápad použít proti letadlům auto: "Vezměte přikrývku, dejte ji do prádelního koše a nasákněte ji galonem bílého octa (3,7 l). Položte koš na zadní sedadlo auta, otevřete všechna okna, prohánějte chemoplány, jezděte přímo na chemtrails. (Funguje to nejlépe při rychlosti 90 km/h.)."

 

 

Šíření teorie o chemtrails do jisté míry podporuje fakt, že rozprašování chemikálií z letadel je celkem běžné. Malá letadla tak pesticidy ošetřují polní lány, americká vojenská letadla zase používala postřiku Agent Orange ke spálení vietnamské džungle. A pokusy s lokální úpravou počasí známe třeba z Ruska nebo Číny, která tak ovlivňovala počasí například při zahájení olympijských her v Pekingu. Tajemstvím nejsou ani nejroztodivnější vědecké teorie, jak s pomocí rozstřikování chemikálií či částeček kovů ovlivnit globální změny klimatu po celé planetě. Těmto teoriím se ale budeme věnovat až v dalším textu.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Comet – první tryskové dopravní letadlo pořád padalo

tn.cz / David Garkisch