Stáj Toyota už pohrozila ukončením spolupráce kvůli tomu, že vedení seriálu chce pro snížení nákladů zavést jednotné motory.
Proti jednotným motorům, které by měly podle šéfa formule 1 Bernieho Ecclestona i ředitele FIA Maxe Mosleyho zastavit finanční pád stájí, se už postavily Honda, BMW, Renault i McLaren. Nejradikálnější je zatím ve své opozici stáj Toyota.
Toyota: Odejdeme!
Její šéf John Howett přiznal, že pokud k zavedení této novinky opravdu dojde, bude spolu se svým týmem vážně uvažovat o budoucnosti stáje ve formuli 1. “Pokud FIA zavede jednotné motory, vznikne pro Toyotu mnoho důvodů, proč formuli jedna opustit,“ uvedl pro německá média.
Týmový ředitel japonské stáje Tadaši Jamašina byl pak mnohem konkrétnější. “Pokud ve formuli jedna zavedou jednotné motory, určitě odejdeme," prohlásil. V takovém případě se chce Toyota zaměřit raději na slavný závod 24 hodin v Le Mans.
Jak ven z bludného kruhu?
A jak by to mělo v budoucnosti podle Ecclestona a ředitele Mezinárodní automobilové federace FIA Maxe Mosleyho fungovat? Každá stáj by si od roku 2010 prostřednictvím svého dodavatele musela opatřit motor podle přesně daných standardních ukazatelů. Týmy bez podpory automobilky by dostaly motory od nezávislého výrobce.
Podívejte se na video, které ukazuje, jak se vyrábí motor pro monopost formule 1:
Případné zavedení standardních motorů by mohlo kromě snížení nákladů jednotlivých účastníků seriálu smazat rozdíly mezi stájemi. Takový je Mosleyho plán, který ale ostře kontrastuje s jeho dřívějším prohlášením. "V současné době máme dvacet aut. Pokud ztratíme dva týmy, budeme jich mít šestnáct. Pokud ztratíme tři, přestane být startovní pole důvěryhodné," řekl novinářům, když popisoval finanční krizi formule 1. Kvůli zavedení jednotných motorů by ale mohl očekávat podobný, ne-li větší exodus týmů.