Motorsport

F1: Nová pravidla pro komisaře závodů slibují větší průhlednost

F1: Nová pravidla pro komisaře závodů slibují větší průhlednost

Méně kontroverze a více spravedlivých rozhodnutí. To slibují nová pravidla, která počítají i s bývalými jezdci na místech komisařů.

Mezinárodní automobilová federace (FIA) přistoupila ke změnám po rozsáhlé kritice celé řady sporných rozhodnutí, k nimž došlo během minulé sezony.

Odborníkům se rozhodnutí FIA nezamlouvala…

Velká část odborníků na formuli se v průběhu sezony vyjadřovala ve smyslu, že vedení F1 se všemi možnými způsoby snaží znepříjemňovat život stáji McLaren a jejímu lídrovi Lewisu Hamiltonovi. Naopak stáj Ferrari, největší konkurent stříbrných vozů McLaren, z rozhodnutí FIA profitovala.



Účelem údajného tlaku na zvýhodňování Ferrari mělo být umělé prodlužování souboje o titul mistra světa a s tím spojené ekonomické zisky. Je jasné, že pokud by bylo o novém šampionovi rozhodnuto tři závody před koncem seriálu, lidé by ztratili o závody zájem. Tudíž by nepřišli do ochozů a ani by si nenašli čas na to, sledovat závod v televizi.

A teď důkazy

Nejkontroverznější trest dostal Hamilton po Velké ceně Belgie. Komisaři ho až po závodě penalizovali za neprojetí šikany a připravili ho tak o vítězství na okruhu ve Spa.

Podívejte se, co se v Belgii vlastně stalo:


Pětadvacetivteřinová penalizace mladého Brita odsunula na třetí místo a z triumfu se tak mohl radovat Massa.

Jak celou situaci viděl Pavel Richtr, odborník na F1:


Naopak Massův prohřešek při Velké ceně Španělska byl přehlédnut. Massa byl u mechaniků a už byl připraven k odjezdu. V boxové uličce ale projížděl Adrian Sutil a Massa se měl zařadit za něj. Jenže Brazilec "kopl do vrtule“, vypálil od mechaniků a nacpal se před Sutila. Nijak ho neohrozil ani nezpomalil, ale tohle se zkrátka nesmí. A verdikt od komisařů? V pořádku. Massa si tak v poklidu dojel pro druhé místo.

Stanou se bývalí jezdci traťovými komisaři?

Tato cesta se jeví jako dobré a zajímavé řešení. Bývalí jezdci nejen že znají pravidla, ale mají i řadu zkušeností, které i těm největším expertům chybí. FIA se možnosti angažování bývalých pilotů nebrání, pro získání licence však budou muset splnit požadavky jako kdokoli jiný. "Žádný bývalý jzedec není vyloučen z procesu získání komisařské licence. Pokud bude žadatel vykazovat dobré výsledky a získá požadovanou úroveň zkušeností, bude o něm uvažováno jako o vhodném kandidátovi pro superlicenci," zní v prohlášení FIA.

Aneb jak řekl Švejk: Pořádek musí být!

Největší změnou, kterou FIA pro příští sezonu zavedla, je, že komisaři budou muset po závodě krátce písemně zdůvodnit svá rozhodnutí a jejich vysvětlení bude publikované na webových stránkách FIA. V odůvodněných případech bude na stránkách FIA dostupný i filmový důkazní materiál.

Na webu budou i životopisy komisařů

Před každým závodem bude na webových stránkách FIA k nahlédnutí krátký životopis každého komisaře. Sbor tří komisařů bude vždy sestávat ze dvou mezinárodních a jednoho místního, všichni samozřejmě budou muset mít licenci FIA. Každý národní komisař, který bude ve své funci poprvé, musí předtím absolvovat alespoň jednu Velkou cenu jako pozorovatel.


Světová rada motoristického sportu také potvrdila, že v rámci úsporných opatření bude životnost motoru monopostu F1 prodloužená ze dvou na tři závody.

Jan Pavlíček, TN.cz
Voyo

Sledujte Nova Sport ve full HD na Voyo.cz

K tématu Motorsport

Důležité Události