Po Hondě a Suzuki končí i Subaru. Jedna z velkých ryb mistrovství světa v rallye.
Současná celosvětová finanční krize dopadla především na automobilový průmysl. Zatímco Američané mohou díky současnému propadu využít například nákupních akcí, při níž získají za cenu jednoho rovnou dva automobily, japonské továrny houfně opouštějí svět vrcholných světových závodů.
Dvě japonské továrny odešly během 24 hodin
Jako první ohlásila konec ve formuli 1 Honda, jejíž stáj v současné době hledá nového majitele. V pondělí pak ukončila své působení v mistrovství světa v rallye po pouze ročním působení další značka Suzuki.
Opravdová bomba se ale zrodila až v úterý, kdy svět rallye šokoval definitivní odchod Subaru. Ta přitom po dlouhá léta patřila ke špičce startovního pole. Po odstoupení japonské automobilky zůstanou v seriálu MS pouze dva tovární týmy - Citroën a Ford.
Výkonný ředitel odchod oplakal
Automobilky po celém světě jsou pod velkým tlakem, aby našly způsob, jak snížit výdaje kvůli náhlému poklesu poptávky po vozidlech. "Naše podnikatelské prostředí se ale dramaticky změnilo vzhledem k rychlému zhoršování stavu globální ekonomiky," řekl na úterní tiskové konferenci v Tokiu Ikuo Mori, výkonný ředitel firmy Fuji Heavy Industries, která Subaru vyrábí. "V zájmu optimalizace řízení zdrojů a posílení značky Subaru jsme se rozhodli odstoupit z WRC," dodal Mori, jenž podle agentury Reuters působil během svého prohlášení značně rozrušeně a měl v očích slzy.
Svůj jediný titul získal na subaru Colin McRae
Subaru v letech 1995-1997 získalo tři tituly v soutěži značek za sebou. V roce 1995 a 2001 se v barvách tohoto týmu stali mistry světa již zesnulí Britové Colin McRae a Richard Burns, před pěti lety slavil titul Nor Petter Solberg. Ten byl jedničkou Subaru až dosud, spolu s ním jezdil Australan Chris Atkinson. Dohromady získali jezdci Subaru ve světovém šampionátu 47 vítězství.
Poslední ve hře zůstává Toyota
Ve světě vrcholných automobilových soutěží tak zůstává poslední japonská značka, kterou je ekonomicky nejsilnější továrna Toyota. Ta se účastní seriálu formule 1 a několika dalším stájím dodává motory. Otázkou zůstává, jestli se jí vyplatí v mistrovství světa zůstat i potom, co byla odsouhlasena dodávka jednotných motorů pro nezávislé stáje od společnosti Cosworth.