Z týmové režie obvinila krátce po Velké ceně Monaca britská média tým McLaren. Vycházela přitom ze slov Lewise Hamiltona, který po závodě prohlásil, že mohl předjet Fernanda Alonsa, kdyby nebyl McLarenem předčasně povolán k zastávce v boxech.
FIA zahájila vyšetřování
Hamilton si po nedělním závodě v Monacu postěžoval, že měl ve svém monopostu více benzínu než Alonso, a mohl tak po kolegově zastávce v boxech ještě šest kol dohánět ztrátu na vedoucího závodníka. "Byl jsem překvapen, když mě tým povolal tak brzo," prohodil Hamilton, aniž by tušil, jakou tím rozpoutá bouři. Kolega Alonso se sice snažil zachránit situaci vtípkem o tom, že naopak on ušetřil palivo při zaváděcím kole a do boxů tak zamířil později, než měl, nic platná ale nebyla ani jeho slova, ani obhajovba McLarenu, který přispěchal s tvrzením, že šlo o strategii, jež měla zamezit ztrátě náskoku při případném výjezdu Safety Caru.
Podle nových pravidel totiž piloti nově nesmí do boxů v době, kdy je na trati Safety Car. V praxi to znamená, že se všichni závodníci v momentálním pořadí sjedou za sebou a závod startuje prakticky znovu. Pokud by tedy Safety Car vyjel při Hamiltonově zastávce v boxech, mohl by se Brit vrátit místo druhého místa třeba až na páté.
Jenomže Mezinárodní automobilovou federaci McLaren neobměkčil. Hned v pondělí zahájila vyšetřování, zda se tým nedopustil zakázané týmové režie.
Body pryč nebo jen pokuta?
Na konečný verdikt čeká i šéf Formule 1 Bernie Ecclestone. "Pokud tu byly týmové příkazy související s pozicemi obou jezdců, pokud je někomu řečeno, aby se posunul na jinou pozici nebo tu svojí držel, tak to je v rozporu s našimi sportovními pravidly," prohlásil pro autosport.com Ecclestone s tím, že v případě, že by byla týmová režie McLarenu prokázána, hrozilo by týmu několik možných trestů.
Tím nejpravděpodobnějším je pokuta, vedoucí stáj šampionátu by ale mohla přijít i o body a v nejhorším případě by i mohla být vyloučena ze šampionátu. "Pokud se prokáže, že takové příkazy padly, hrozila by McLarenu pokuta, i když by to pro tým v takovém postavení nebylo příliš bolestivé. Určitě jsou tu i tvrdší možnosti a odpočet bodů by jistě McLaren pocítil," přiznal šéf F1.
Ferrari před pěti roky jen platilo
Podobnou záležitostí už se FIA jednou zabývala a to v roce 2002 po Velké ceně Rakouska. Tehdy dostal vedoucí jezdec závodu Rubens Barichello od vedení Ferrari příkaz pustit před sebe Michaela Schumachera. Brazilec proto na cílové rovince zpomalil natolik, aby ho mohl pozdější mistr světa předjet. Ferrari tehdy za učebnicový příklad nepovolené týmové režie doplatilo rovněž jen pokutou. "To, co se stalo v Monacu, nemá se situací v Rakousku nic společného," prohlásil ale bývalý jezded F1 Gerhard Berger, který se postavil na obranu McLarenu. Za britsko-německou stáj se podobně postavili i bývalí mistři světa Jackie Stewart a Niki Lauda.