Jen týden od sebe dělí dva závody Formule 1 na severoamerickém kontinetu. Po nedělní velké ceně Kanady je nyní na programu závod v Indianopolis. A díky TV NOVA a Galaxie sport u toho opět můžete být i vy. Krom toho vám www.nova.cz přinese tradiční on-line reportáž.
Dva roky starý propadák v paměti
Trať v Indianopolis je v mnoha věcech výjimečná. Už jen proto, že je tu jako v jediném závodu celého seriálu Formule 1 využita klopená zatáčka. Takovou atrakcí se nemůže pochlubit žádný jiný okruh.
Jenomže s velkou cenou USA je spojen i jeden velký skandál z nedávné minulosti. Snad každý má ještě v paměti dva roky starý propadák, při němž kvůli problémům s pneumatikami Michelin a neshodách výrobce obutí s vedením FIA nastoupilo k závodu jen šest vozů, které byly osazeny pneumatikami Bridgestone. Více než hodinu a půl tak na závodišti v Indianopolis trapně kroužily dva rudé monoposty Ferrari a daleko za nimi nestíhající Jordany a Minardi. Tehdejší extratřída představovaná vedle dalších stájí především Renaultem a McLarenem závod zabalila dřív, než začal.
Letos ovšem nic takového nehrozí. Naopak se dá čekat velký boj, protože předchozí Velká cena Kanady pořádně zamíchala bodovými odstupy v celkovém pořadí jezdců. Do čela šampionátu se s osmibodovým náskokem vyšvihl Lewis Hamiton, který už je jediným jezdcem celého startovního pole, jenž na stupních vítězů nechyběl v žádném letošním závodě.
Sedmé místo určitě bude chtít napravit Fernando Alonso a ani Kimi Räikkönen nemůže být se svou pátou pozicí z Kanady spokojen. A co dohánět mají samozřejmě i Felipe Massa s Giancarlem Fisichellou, jež byli v Kanadě diskvalifikováni.
Charakteristika trati
Okruh z roku 1908 je vůbec nejstarší závodní tatí, využívanou v seriálu Formule 1. Pro účely F1 však není využíván celý původní okruh oválného tvaru, jen jeho část, zbytek závodu se jede na vnitřní vestavěné pasáži. Jde také o jedinou trať v celém seriálu, kde jsou klopené zatáčky, ty patří k původní části oválu, na němž se jezdí slavný závod 500 mil v Indianopolis, ovšem v opačném směru. Technické pasáže uvnitř oválu kladou nároky na piloty, široká rovinka na původním okruhu zase dovoluje předjíždění, jaké jinde není možné. Ze všeho nejnáročnější je ale tato trať pro mechaniky. Najít ideální nastavení vozu je pro ně tvrdým oříškem.
V USA vládnou Ferrari
Z historického pohledu patří trať v USA mezi nejoblíbenější především u Ferrari. Od roku 2000, kdy se zde začaly Velké ceny Formule 1 jezdit pravidelně jako součást mistrovství světa, Ferrari nevyhrálo jen jednou, v roce 2001 zde Michaelu Schumacherovi vyfoukl prvenství Fin Mika Häkkinen na McLarenu. Jinak je ale přehled vítězů na tomto okruhu poměrně chudý, kromě pěti výher Schumachera a jedné Häkkinena tu v roce 2002 vyhrál ještě Rubens Barrichello, jak jinak než na Ferrari. Schumacher dojel druhý. A právě Barrichello je také jediným dosud aktivním jezdcem, který zde ze současného pelotonu závodníků dokázal zvítězit.
Otazníky před Indianopolis
Potvrdí Ferrari svou suverenitu na tomto okruhu? "Indianopolis Ferrari svědčí, budou zde favoritem," je přesvědčen expert na Formuli 1 Pavel Turek. Ostatně právě rudé monoposty už před odletem do Ameriky favoritzoval i jejich největší konkurent Fernando Alonso z McLarenu.
Ferrari navíc potřebuje úspěch jako sůl, poslední dvě velké ceny totiž vyhrál McLaren, který se tak svému největšímu konkurentovi začíná jak v soutěži jezdců, tak v poháru konkurentů, pořádně vzdalovat.
Další otázkou je, kdo se posadí do druhého monopostu BMW a bude dělat parťáka Nicku Heidfeldovi. Polák Robert Kubica totiž v Kanadě těžce havaroval, z nehody ale vyvázl jen s podvrtnutým kotníkem a nyní už hlásá, že je fit a rád by v USA svůj monopost pilotoval sám. Otázkou je, zda mu to povolí lékaři a vedení týmu. To má zatím v záloze dva jezdce, Sebastiana Vettela a Timo Glocka.
Program Velké ceny Kanady v TV
Kvalifikace: sobota 16. června v 19.00 hod. Galaxie sport (přímý přenos)
Hlavní závod: neděle 17. června v 18.55 hod. TV NOVA (přímý přenos)
Hlavní závod: neděle 17. června ve 20 hod. Galaxie sport (záznam)