Seriál Formule 1 se přesouvá do Itálie, země motorismu zaslíbené. A to přímo na okruh v Monze, domácí království Ferrari. Trať od pátečních tréninků až do nedělního závodu zahalí rudé vlajky a jiný jazyk, než italšinu zde budete hledat jen těžko. Přesto, nebo možná právě proto, se mají fanoušci F1 na co těšit.
Nikde se nejelo vícekrát
Slavný okruh toho má za sebou hodně, v seriálu F1 budete marně hledat místo, kde se závod konal vícekrát. Dokonce ani Monaco nemá na kontě tolik Velkých cen, jako italský okruh. Monza vede o tři ročníky. Od roku 1959, kdy se mistrovství světa Formule 1 začalo jezdit, chyběla tato trať v kalendáři pouze jednou, v roce 1980. Letos se zde tak pojede už po sedmapadesáté.
To ale není jediný primát legendárního okruhu. Krom toho je také nejrychlejší v celém šampionátu, vozy zde dosahují na cílové rovince rychlosti až kolen 350 km/h. Více než 5700 metrů dlouhý okruh přitom jezdci zvládají za čas pohybující se kolo minuty a dvadvaceti sekund. Jen pro srovnání, na pouhých 3370 metrů dlouhý okruh v Monacu potřebují piloti čas jen asi o osm sekund kratší. Rozdíl v délce je přitom větší, než dva kilometry.
Räikkönen se těší na "tifosi"
Nikde jinde během závodu nepotkáte tolik fanoušků Ferrari, jako právě tady. Monza je pro ně prostě něco, jako pro fanoušky FC Barcelona slavný Nou Camp. Monza je chrám Ferrari, chrám Formule 1. Však si to dobře uvědomují i sami piloti. "Pojedu v barvách Ferrari na Monze poprvé a už teď cítím v zádech všechny "tifosi", kteří nám budou fandit. Chci vidět všechny ty jejich vlajky se vzpínajícím se koněm na hlavní tribuně," vzkazuje na f1.com Kimi Räikkönen, nováček u Ferrari, který ještě loni pilotoval vůz úhlavního nepřítele - McLarenu.
Ale časy se mění. Teď patří do rudé rodiny a v jejich barvách si vůbec nevede špatně. Stejně jako Felipe Massa a oba piloti McLarenu Lewis Hamilton a Fernando Alonso dokázal v této sezoně vyhrát tři velké ceny. "Miluji atmosféru na téhoe trati. už během testů minulý týden tu bylo hodně našich fanoušků, kteří nás přijeli podpořit," dodává Fin. "Tradice Ferrari je tady zavazující a určitě uděláme všechno pro vítězství. Ale bude to těžké, McLaren je opět velmi silný."
Barrichello: Je to legenda
Na své působení u Ferrari si před letošním závodem vzpoměl i bývalý pilot italské stále Rubens Barrichello. "Je to opravdu mimořádná trať, v kalendáři F1 je mezi ostatními legendou. A taky se mi líbí, že je vůbec nejrychlejší, jezdí se tu i 340 kilometrů za hodinu," dodává Brazilec nyní nastupujícíc v barvách japonské Hondy. Aby se mu zde nelíbilo, když dokázal v Monze v letech 2002 a 2004 vyhrát.
Hamiltona čeká další premiéra
Závod na kultovní trati rivala z Itálie ale nechává v klidu zatím vedoucí stáj letošního seriálu mistrovství světa McLaren, vždyť v chrámu Ferrari jeho piloti dokázali minulý týden dosáhnout absolutně nejrychlejších časů ve všech čtyřech testovacích dnech. Jenomže u McLarenu spíš myslí na to, jak nastavit vůz, než na podporu konkureční stáje. "Je to historický okruh, který je ale pro piloty velmi náročný. Je velmi rychlý, jsou zde dlouhé rovinky a pak úseky, kde se musí rychle brzdit a hodně řadit," připomíná charakter okruhu vedoucí muž světového šampionátu Lewis Hamilton, který zde v kokpitu F1 pojede závod vůbec poprvé v kariéře.
To Fernando Alonso už se zdejším okruhem zkušenosti má, ale ne právě příjemné. Loni zde totiž nedokázal bodovat. "Ale to už je pryč. Teď se cítím dobře a chci vyhrát," tvrdí odhodlaně.