Před časem je zakázali kvůli zvýšení bezpečnosti, teď se možná vše vrátí do starých kolejí. Formule 1 uvažuje o tom, že opět povolí používání pneumatik bez vzorku, tzv. "slicky". To vše kvůli zrychlení vozů. Koneckonců výhradní dodavatel pneumatik pro F1 Bridgestone už potvrdil, že pracuje na jejich vývoji.
Slicky v roce 2009? Asi ne
"Zatím ovšem zůstane jen u pozorování," řekl ale nedávno prezident mezinárodní automobilové federace FIA Max Mosley, i když by se prý znovuzavedení hladkých pneumatik zcela nebránil. Dříve než v roce 2010 se toho ovšem fanoušci nedočkají. Původně se sice spekulovalo i o roku 2009, to ale více méně odmítá i sám výrobce Bridgestone. "Zatím dodáme tyto pneumatiky na základě žádosti týmů a testovací komise, protože týmy chtějí s ohledem na sezónu 2009 získat data. O tomto roce jako o roce zavedení hladkých pneumatik je ale velmi předčasné hovořit," uvedl před měsícem pro Autosport.com mluvčí japonského výrobce pneumatik.
Týmy už je testují
To ale nic nemění na faktu, že některé týmy už slicky vyzkoušely v testech. Od roku 1998 jsou přitom hladké pneumatiky v závodech F1 zakázány, některé stáje si je přesto vyžádaly na právě probíhající testy ve španělském Jerezu.
A testování vůbec nedopadlo pro hladké gumy špatně. Sice se nenaplnily spekulace o tom, že by bezvzorkový povrch pneumatik mohl vylepšit časy na kolo až o dvě sekundy, přesto piloti, kteří je na své stroje nasadili, vyhráli první den testování. Na hladkých pneumatikách dominoval Nick Heidfeld na BMW, druhý dojel Jenson Button na Hondě. Za sebou nechali i Kimiho Räikkönena, který do kokpitu usedl poprvé od zisku titulu mistra světa od 21. října v Brazílii.
Nejrychlejším pilotem na pneumatikách se vzorkem byl Pedro de la Rosa na McLarenu, který za vítězem zaostal o 67 setin. Třetí pilot se slicky James Rositer dojel se svým Super Aguri dvanáctý.
Co by se změnilo?
Mají tedy slicky šanci vrátit se do šampionátu? Možná ano. Před deseti lety sice byly zakázány kvůli bezpečnosti, od té doby ale pokročily technologie a nové druhy směsí, ze kterých se dnes pneumatiky pro vozy F1 vyrábí, dokáží do určité míry zvýšit přilnavost na bezpečnější mez. Po znovuzavedení slicků přitom volají i někteří piloti. "Měl jsem to štěstí na slickách jezdit první rok ve Formuli 1. Bavilo mě to a byl bych rád, kdyby se vrátily. Současné drážkované pneumatiky moc v lásce nemám, musíte kvůli nim měnit jízdní styl, který se navíc mění podle toho, jak jsou opotřebované," postěžoval si před časem v rozhovoru pro Autosport.com pilot Toyoty Jarno Trulli.