Zpravodajství

Astronomové poprvé změřili, jak rychle se točí černá díra!

Zdroj: NASA

Vědci z NASA a Evropské vesmírné agentury poprvé změřili rychlost, kterou se otáčí černá díra. Dosahuje téměř rychlosti světla!

Vědci přepokládali, že se díra otáčí velmi rychle. To, že ale dosahuje téměř 84 procent rychlosti světla je stejně překvapilo. "Poprvé můžeme s jistotou prohlásit, že černé díry opravdu rotují," dodala ředitelka institutu v kalifornské Pasadaně, Fiona Harrisonová. Měření provedl röntgenový teleskop NuStar, který astronomové vypustili do vesmíru minulý rok.

Časopis Nature, který studii zveřejnil, upozornil, že výsledky jsou přelomové i proto, že pomohou odhalit, jak se chovají černé díry. Vědci doufají, že se podaří potvrdit Einsteinovu teorii relativity. Podle té gravitace může ohnout časoprostor, hmotu a světlo, které jí prochází, informovaly Novinky.cz.