Zajímavosti

Kdy zapnout mlhovky a jak vyjet z dvouproudého kruháče? RADY

V pravidlech silničního provozu nemá řada řidičů zcela jasno. Kdy je čas zapnout mlhovky nebo jak správně vyjet z kruhového objezdu o dvou pruzích? I na to jsme se ptali dopravního experta Víta Jedličky.

Ačkoliv se spousta pravidel zdá na první pohled jasná, mnoho lidí tápe, jak doopravdy fungují. Jak například správně odhadnout okamžik, kdy je již třeba zapnout mlhovky? Podle dopravního odborníka Víta Jedličky ze společnosti S-Drive je to otázkou citu: "Pokud přestávám dobře vidět, pokud hustě prší, že mám stěrače naplno, tak bych měl zvážit spuštění mlhovky," radí.

Zapnutí mlhovky mnoho lidí správně zvládne, horší je ale pak její vypnutí: "Hodně lidí si na to vzpomene a pustí ji, ale pak ji už nevypnou," popisuje Jedlička nešvar, který může zbytečně oslňovat ostatní řidiče. Podobně jako je to s použitím mlhovek, mnoho lidí si není jisto, kdy a kde už musí mít na autě obuté zimní pneumatiky.

Související obsah

Vyhláška nenařizuje mít obuté zimní pneumatiky v určitém ročním období, záleží na povětrnostních podmínkách: "Je to podle fyziky. Zimní pneumatika by se měla použít ve chvíli, kdy je průměrně přes den teplota 7 stupňů Celsia a méně," vysvětluje Vít Jedlička. Řeč je o teplotě vzduchu, nikoliv o teplotě vozovky. "Právě pod těch sedm stupňů Celsia přestává letní pneumatika fungovat," dodává Jedlička.

Další zdrojem nejistoty mezi českými řidiči jsou víceproudé kruhové objezdy. U nás se setkáme s kruhovými objezdy s maximálně dvěma pruhy, i to ale působí na řidiče často zmatečně: "Pokud je to kruhový objezd v obci, tak já na něj můžu najet z kteréhokoliv jízdního pruhu. Ale pokud mám dva najížděcí jízdní pruhy a dva jsou na kruhovém objezdu, tak musím ctít jízdní pruh," popisuje Jedlička. Pokud tedy najíždím v levém pruhu, musím najet i do levého, tedy vnitřního, pruhu kruhového objezdu.

Související obsah

A k ještě větším zmatkům dochází v praxi při opouštění takového kruhového objezdu: "Pokud chci vyjet, tak nemohu opustit kruhový objezd z toho vnitřního jízdního pruhu, pokud to není místní úpravou, třeba vodorovným značením, určeno jinak," vysvětluje odborník. Pokud to tedy není na vozovce vyznačeno jinak, musí řidič z vnitřního pruhu přejet nejdříve do pruhu vnějšího a z něj teprve může odbočovat z kruhového objezdu ven.

NEPŘEHLÉDNĚTE:

ŘIDIČ SE JEN DIVÍ. Další vyhláška opět mění pravidla provozu na kruhových objezdech

VIDEO: Je tohle nejhorší pasažér v MHD všech dob? Až uvidíte, co na sedačce dělá, zvedne se vám žaludek

TN.cz/Jakub Deml

Co byste neměli přehlédnout

TOP ČLÁNKY A VIDEA

Důležité Události

Píše se na Deník.cz

Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz