Tajemné klepání slyšel ve vesmíru i čínský kosmonaut. Záhada trvá

První čínský kosmonaut (též tchajkonaut či astronaut) Jang Li-wej v nedávném rozhovoru odhalil, že se při svém letu do vesmíru setkal s velmi zvláštním fenoménem. Na oběžné dráze se ozvalo tajemné klepání na jeho modul. Vědci se snažili zvuk napodobit na Zemi, ale nikdy se jim to nepodařilo.

Jang Li-wej se v roce 2003 jako první občan Čínské lidové republiky dostal na oběžnou dráhu. Během své 21 hodinové mise se snažil zapamatovat si a popsat co nejvíce věcí. V nedávném rozhovoru odhalil velice zajímavý jev, se kterým se na oběžné dráze setkal.

Při letu vesmírem totiž slyšel nepravidelné klepání na jeho loď. "Nepřicházelo to zevnitř ani z venku. Znělo to, jako když někdo mlátí dřevenou palicí do plechového kýble," popsal divný zvuk Li-wej. Přirozeně ho to poněkud znervóznilo a tak vykoukl z okna. V prostoru okolo něj ale nic nebylo. Zvuk se objevil několikrát a klepání nemělo žádný patrný vzor.

Ani 13 let po jeho návratu se nepodařilo zvuk jednoznačně identifikovat, i když se ho čínští experti snažili znovu zopakovat. Podle čínských médií se klepající zvuk objevil i při dalších misích v letech 2005 a 2008.

Zpráva o podivných zvucích proletěla okamžitě svět a objevily se teorie o tom, co tento jev způsobilo. Podle některých by se mohlo jednat o vesmírný odpad, kterého je na oběžné dráze ohromné množství, to ale nevysvětluje, že se to objevilo u následujících misí.

Vedoucí inženýrka projektu Lunar Palace 1 Liu Hongová na populárních vědeckých stránkách Guokr zveřejnila teorii, podle které se dost možná jedná o miniaturní deformace na stěnách kapsle, které vznikají díky rozdílnému tlaku.

klma, TN.cz