Japonská společnost Asahi za skoro 200 miliard korun koupila český klenot - Plzeňský prazdroj. Zeptali jsme se ekonomů, co se nyní stane s cenou a kvalitou milované značky piva.
Říká se, že vláda, která Čechům zdraží pivo, nemá šanci vydržet u moci. Ale co když milovaný pivovar koupí obrovská společnost se sídlem na druhém konci světa?
Přesně to se nyní stalo Plzeňskému Prazdroji, který koupila japonská firma Asahi spolu s dalšími pivovary mimo jiné v Polsku nebo Maďarsku. Čeští pivaři ovšem mohou podle ekonomů být v klidu a nemusejí se bát - prý nehrozí zdražování Prazdroje ani jakékoli zásahy do receptury.
"Pokud by Japonci k takovým změnám přistoupili, uškodili by sami sobě. Plzeňský Prazdroj je totiž oblíbená a dobře zavedená značka," má jasno ekonomka Markéta Šichtařová.
A dodává, že pokud pivo z Plzně nakonec přece jen zdraží, nebude to z vůle nových majitelů, ale spíš vlivem vnějších vlivů - ať už jde o změny daní nebo například neúrodu chmele.
O tom, že by Prazdroj díky změně majitele zdražil nebo měnil recepturu, pochybuje i ekonom David Marek. "Na českém pivním trhu je velmi tvrdá konkurence a velkým pivovarům konkurují i ty malé a střední. Takže hýbání s cenou není pravděpodobné," přemítá Marek.
Šichtařová navíc upozorňuje, že takhle velký obchod ještě musí prověřir evropské antimonopolní orgány. A i když úředníci převzetí Prazdroje posvětí, faktické předání "moci" uvnitř firmy potrvá dlouhé měsíce.
A až po tomto přechodném období by se mohla piva začít hýbat.
NEPŘEHLÉDNĚTE:
KONEČNĚ DŮKAZ! Vědci potvrdili, že pivo zlepší milostný život. A vysvětlili přesně v čem