Návod

Bojíte se, že koupíte stočené auto? Poradíme, jak se riziku vyhnout

Bojíte se, že koupíte stočené auto? Poradíme, jak se riziku vyhnout

Koupě auta se stočeným tachometrem je stále veliký strašák zájemců o ojeté auto. Především, je-li nákup vozu realizován mimo autobazar. Dodržováním následujících rad snížíte riziko, že byste při koupi vozu naletěli.

Neustále slyšíme o tom, jak je stáčení tachometrů podvod a že s tím stát zatočí. Ve skutečnosti to ale vypadá, že stát chrání spíše podvodníky než kupující ojetých aut. Stát data o najetých kilometrech většiny aut zná a má, ale zveřejnit je nechce. „Bohužel neexistuje provázaná a veřejně přístupná databáze servisů, STK, pojišťoven nebo registru vozidel, aby si mohl každý zájemce o ojeté auto jednoduše a bez zbytečných byrokratických překážek kupovaný vůz prověřit,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA.

„Vypracovali jsme proto vlastní postupy, které zvyšují možnosti odhalení přetočeného tachometru na maximum,“ doplňuje zástupce Auto ESA. Největším problémem ale je, že když autobazar odhalí auto s přetočeným tachometrem a odmítne ho vykoupit, nemůže následně o takovém autě informovat veřejnost. „Úřady totiž považují VIN (Identifikační číslo vozidla) vozu ve spojení se stavem tachometru a registrační značkou za osobní údaj a nelze před takovým autem varovat,“ dodává Foltýn.

Následně takové stočené auto skončí nejčastěji v soukromé inzerci, kde čeká na neopatrného kupujícího. Přesto lze pomocí poměrně jednoduchých kroků odhalit, kolik by kupované auto zhruba mohlo mít najeto a jestli údaj na tachometru přibližně odpovídá skutečnosti.

Naprostou jistou metodou jsou jednoduché počty. Velmi vyhledávané jsou ojeté Škody Octavia, Superb, Fabia a také Volkswageny Golf a Passat s turbodiesely TDI. U aut, která často fungují jako služební firemní vozidla, lze očekávat velmi vysoký kilometrový nájezd během prvních pár let provozu.

Související obsah

„Je zcela běžné, že taková auta během prvních čtyř až pěti let ujedou vzdálenost i 200 000 km,“ přibližuje Pavel Foltýn z Auto ESA. Zároveň ale dodává, že pokud má auto naprosto jasnou servisní historii a pečlivě vedené záznamy, nemusí vlastně takový nájezd vůbec nic znamenat.

Největší riziko číhá u aut, která míří na náš trh ze zahraničí a která vypadla z oficiální sítě servisů. Kupující by se tak měl mít na pozoru, protože například i v Německu stáčení ojetých aut běží na plné obrátky. „Několik nezávislých průzkumů ukázalo, že až třetina ojetin z Německa může mít stočený tachometr,“ varuje Foltýn. Podle něj jsou to však převážně vozidla, které směřují právě do soukromé inzerce mimo autobazary.

Velkým vodítkem by měl být také stav interiéru a exponovaných míst, jako jsou pedály, volant, řadící páka a sedačky. Pokud jsou tyto části značně ošoupané a opotřebované, ovšem na tachometru svítí nečekaně malé číslo, není něco v pořádku.

Související obsah

Nejjistější je se při koupi ojetého auta obrátit na certifikovaného prodejce, který má vypracovanou komplexní metodiku kontroly vozů a do prověřování aut investuje spoustu času, úsilí a především prostředků. Díky tomu dokáže stočená auta odhalit a zákazníkům pak nabídne jen kvalitní a prověřené vozy.

A ta nejzákladnější rada nakonec – nikdy nekupujte ojetý vůz takzvaně na ulici od neznámého prodejce bez možnosti kvalitní servisní prohlídky a celkového prověření vozidla. Zdánlivě výhodná koupě by se mohla velmi prodražit.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události

Krátká zpráva

USA se chystají poskytnout Ukrajině salvové raketomety dlouhého doletu

Bidenova administrativa se chystá poskytnout Ukrajině salvové raketomety dlouhého doletu M270 MLRS a pohyblivý raketový systém HIMARS. Tyto zbraňové systémy mohou odpalovat rakety mnohem dále než kterýkoli ze systémů, které Ukrajina již má, což by mohlo být v boji s ruskými okupanty převratnou změnou. USA se přiklání k vyslání systémů jako součásti většího balíčku vojenské a bezpečnostní pomoci Ukrajině, který by podle CNN mohl být oznámen již příští týden.

Píše se na Deník.cz