Automatická převodovka

Pozor při koupi auta: Skryté vady v automatech se hodně prodraží

Pozor při koupi auta: Skryté vady v automatech se hodně prodraží
Zdroj: Profimedia

Vozy s automatickou převodovkou získávají na popularitě. Zájemci o ně by ale při koupi ojetého vozu s "automatem" měli být zvlášť obezřetní. Právě porouchaný mechanismus automatické převodovky je závadou, jejíž odstranění vyjde na desetitisíce korun.

Popularita vozů s automatickou převodovkou roste, ale u neprověřených aut existuje veliké riziko drahých závad. "Stále se zvyšuje počet lidí, kteří vyhledávají na trhu ojeté vozy výhradně se samočinným řazením," říká Pavel Foltýn z Auto ESA. "Moderní automatické převodovky řadí komfortně, rychle a především neubírají vozu výkon a nezhoršují významně spotřebu paliva," doplňuje.

Jízda s automatem je pro plno lidí zejména v hustém městském provozu a v kolonách méně stresující. A už dávno neplatí, že by automatické řazení bylo jen pro lidi s tělesným postižením nebo pro méně zkušené řidiče. Moderní samočinné převodovky jsou skutečně tak dobré, přesné a inteligentní, že je vyhledávají i zkušení a tzv. vyježdění řidiči.

Na trhu ojetých vozů lze dnes najít poměrně širokou nabídku vozů s různými typy samočinného řazení a nemusí se jednat jen o velké luxusní vozy s výkonnými motory. Rozšiřuje se i nabídka běžných rodinných a malých městských vozů, ve kterých se už řadit nemusí.

Související obsah

Jenže v neprověřeném ojetém voze s automatickou převodovkou se může skrývat i poměrně velké riziko. "Naši technici podrobují při výkupu všechny vozy důkladné prohlídce a zaměřují se i na správnou funkci automatické převodovky," vysvětluje Foltýn z Auto ESA a dodává, že právě chybná funkce automatu často stojí za odmítnutím vozidla k vykoupení.

"Velikým omylem je domněnka, že olejová náplň v automatické převodovce je doživotní," varuje Pavel Foltýn z Auto ESA. Majitelé mnohdy provozují vůz několik let a ani po více než sto tisíci najetých kilometrů nenechají olej v automatické převodovce vyměnit. Právě zanedbaná údržba je nejčastějším původcem problémů automatických převodovek v ojetých vozech.

Investice do pravidelné výměny olejové náplně v automatu však není závratná a stačí ji provádět zhruba jednou za tři až čtyři roky nebo po ujetí přibližně 60 000 km. "Záleží na servisním plánu, ale většina servisů doporučuje právě tento interval pro zajištění správné a spolehlivé funkce automatu," připomíná Foltýn z Auto ESA.

Související obsah

Pro kupujícího může být ale velmi obtížné odhalit, jestli je kupované auto v pořádku a jestli automat řadí správně. Chce to mít hodně zkušeností a vědět, který typ převodovky kupované auto má a jak by se měla při jízdě správně chovat. Krátká zkušební jízda ale větší problémy stejně většinou neodhalí.

Složitější automatické převodovky mohou potřebovat poměrně nákladnou údržbu, takže je rozhodně jistější kupovat ojeté auto od prodejce, který ho důkladně prověřil nejen zkušební jízdou, ale i příslušnou diagnostikou. Takové prověření však nabídnou pouze velké a certifikované autobazary. Při nákupu vozu na ulici na podobné služby rovnou zapomeňte a raději si připravte pár desítek tisíc navíc. Oprava poškozené automatické převodovky totiž skutečně není levná.
 

vbo, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Co byste neměli přehlédnout

TOP 10 ČLÁNKY A VIDEA

Důležité Události

Píše se na Deník.cz