Věda

Smrtelné nebezpečí: Planetky v Tauridech mohou ničit kontinenty!

Čeští astronomové objevili v meteorickém roji Taurid zcela novou větev, která vysvětluje zvýšenou aktivitu v roce 2015. Kromě intenzivnější frekvence průletů přináší nová větev také nebezpečí. Roj obsahuje nejméně dvě tělesa o velikosti 200 - 300 metrů, tak velké objekty už pro Zemi představují nebezpečí. I když astronomové znají jejich dráhu, je velmi pravděpodobné, že je v roji takových těles více, dosud se je ale nepovedlo identifikovat. Nebezpečí srážky je tak vždy jednou za několik let výrazně větší.

V roce 2015 překvapily Tauridy neobvyklým množstvím jasných bolidů a vědci nyní vědí, co za tímto úkazem stojí. Vypozorovali totiž, že Tauridy mají další větev, která může pro Zemi představovat nebezpečí.

Mateřským tělesem Tauridů je pravděpodobně kometa 2P/Encke, která za sebou zanechává ohromné množství vyvrženého materiálu, což se projevuje například právě v meteorických rojích. Nejznámější jsou právě Tauridy, které až dosud měly dvě větve, které nesou označení Severní Tauridy a Jižní Tauridy.

Vědci prostřednictvím kamerového systému Evropské bolidové sítě analyzovali 144 bolidů. "Dráhy 113 bolidů měly podobnou charakteristiku a tvořily dobře definovatelnou strukturu ve sluneční soustavě, kterou jsme určili jako novou větev a která byla odpovědná za zvýšenou aktivitu. Tato nová větev je součástí Jižních Taurid a se Zemí se setkává mezi 25. říjnem a 17. listopadem," uvádí vědci ve výzkumu zveřejněném na celosvětovém portálu Astronomie a Astrofyziky.

Kromě toho, že se Země s touto větví setká vždy jednou za několik let, vědci také zjistili, že jsou v roji objekty, které jsou hmotnostně velice různorodé. Mohou se objevit tělesa vážící několik desetin gramu, ale také planetky těžší než jedna tuna. I když jsou těžší tělesa křehčí, stále mohou v případě dopadu způsobit i kontinentální katastrofu.

"Námi publikovaná data dokazují přítomnost metrových těles patřících k nové větvi Taurid. Navíc na základě dráhové podobnosti ukazujeme, že k této nové větvi Taurid patří taktéž mnohem větší asteroidy o průměru až několik set metrů. Je to téměř jisté pro asteroid 2015 TX24, velmi pravděpodobné pro těleso 2005 UR a taktéž možné i pro asteroid 2005 TF50," uvádí studie. Je velmi pravděpodobné, že jsou v nové větvi další neobjevená tělesa, která mohou ohrozit Zemi.

"Další studie vedoucí k lepšímu popsání tohoto zdroje potenciálně nebezpečných objektů, které mohou být dostatečně velké na to, aby způsobily místní nebo dokonce kontinentální katastrofu, jsou proto velice žádoucí," píší autoři studie.