Brazílie

Vědci našli nový druh dinosaura. Držel rovnováhu na jednom prstu

Brazilští paleontologové našli nový druh dinosaura, který podle odborníků dorůstal do rozměrů velkého psa. Jeho pozůstatky odborníci objevili na jihu země ve státě Paraná.

Ostatky byly nalezeny na paleontologických nalezištích u města Cruzeiro do Oeste na západě státu. Objev tak pomohl vyřešit téměř 50 let starou záhadu. Paleontologové totiž v roce 1970 našli zkamenělý otisk jednoho prstu dinosaura. Nyní konečně vědí, komu patřil.

Odborníky ve státě Páraná nález kostí s netradiční končetinou překvapil, hned ale věděli, že se jedná o nový druh. Tento typ pravěkého tvora neměl pouze jeden prst, ale tři. Podle paleontologů však držel rovnováhu na tom prostředním, který pro něj byl stěžejní. Paleontologové objevili asi 40 procent jeho kostí.

Fosilie nově objeveného druhu dostala jméno Vespersaurus Paranaense, podle místa nálezu. Pravěký ještěr obýval danou oblast před 90 miliony let a dosahoval délku asi 1,5 metru. Byl masožravý dvojnožec a zdržoval se v jižní části Brazílie, kde byla před desítkami milionů let poušť.