Domácí

Marné čekání na spoje, průvodčí neumí česky. Arriva schytává kritiku

Nespokojenost s novým dopravcem přetrvává. V řadě krajů České dráhy vystřídala dopravní společnost Arriva. Evropský gigant ale u cestujících příliš nezabodoval. Stěžují si na častá zpoždění, i na to, že některé spoje bez jakéhokoli zdůvodnění nevyjely vůbec. Když cestující údajně žádali pracovníky Arrivy o radu, narazili na jejich neznalost jízdních řádů i drážních předpisů.

Arriva "přebrala" Českým drahám tratě například v Libereckém kraji. Od jednoho z cestujících právě z tohoto kraje obdržela stížnost přímo redakce TN.cz.

"Už od začátku, co Arriva jezdí, jsou jenom velké potíže v osobní přepravě. Vůbec nechápu, jak kraj mohl tomuto dopravci dát licenci na provozování, když není vůbec na provoz připravený. Spoje mají zpoždění, ruší se bez náhrady, jezdí nevýkonné jednotky, které mají problémy na sklonově náročné trati, do některých vozů zatéká voda a po voze jsou rozmístěny kbelíky," svěřil se cestující.

Související obsah

Někteří lidé mají problém s prý zastaralým vozovým parkem, kde údajně často nefunguje topení, a cestující ve vozech mrznou. Jeden z nich se podle informací TN.cz se svými zkušenostmi svěřil přímo kraji, s nímž má dopravce smlouvu.

"Kraj řekl, že dopravce dostane sankce a pokuty, ale jak je vidět, nepomáhá to. My jako cestující si nemůžeme dovolit čekat na to, jestli se to někdy uráčí zlepšit. Vlak je náš jediný možný dopravní prostředek," řekl. Vlak je jediným způsobem přepravy i pro řadu dalších lidí.

Související obsah

Množí se i stížnosti na samotný personál Arrivy, který dle slov cestujících nemá žádný přehled o spojích ani časech, kdy mají vyjíždět. Staré vlaky jsou navíc pro cestující na delších trasách, například z Prahy do Nitry, velmi nepohodlné a necítí se v nich bezpečně.

Častým předmětem stížností je i fakt, že Arriva prý nedisponuje nízkopodlažními vozy a jejich řidiči neumí ani pořádně česky.

Související obsah

Spokojení nejsou cestující ani s cenou za poskytované služby a připraveností na nové trasy. Tyto stížnosti se týkají i autobusů.

"To, jak máte nepřipravené řidiče na nově zaintegrovanou část Rakovnicka, to je opravdu síla. Pravidelně jim jako cestující musíme ukazovat trasu a zastávky. Včera jsem jel i vaším vlakem, personál obtížně česky mluvící, ale hlavně, kromě Arriva tarifu neznalý naprosto ničeho. Doufám, že alespoň strojvedoucí má zkoušky a zná trať. Nejhorší je, že to není vina jejich, ale vašeho vedení, které je naprosto nepřipravené na všechno," svěřil se Jakub J. na sociálních sítích.

Společnost Arriva dle vyjádření mluvčího Martina Faráře o množících se stížnostech ví. Za nevydařený start se také omluvila.

"Plně uznáváme, že tato kritika byla a je oprávněná. Cestující, který čeká na vlak, potřebuje, aby přijel včas, na palubě byl příjemný a dobře proškolený personál a ve vlaku fungovalo vše, co má, aby byla cesta příjemná. Start našich vlakových linek jsme nezvládli na sto procent a všem, kteří to při své cestě pocítili, bychom se rádi omluvili. Všichni pracujeme 24 hodin denně na tom, abychom dali vše do pořádku. Vážíme si také pomoci všech našich strojvedoucích, stevardů, ale i technického personálu, kteří nám aktivně pomáhají nad rámec svých povinností," uvedl ředitel společnosti Jiří Nálevka.

Celé znění omluvy najdete na další straně.

Omluva společnosti Arriva za nevydařený start vlaků:

Vážení cestující,

v polovině prosince jsme vstoupili na železniční trh a zavázali jsme se provozovat několik rychlíkových linek a další linky osobních vlaků na Zlínsku a Liberecku. Během dvou týdnů se na nás snesla vlna kritiky od cestujících i novinářů za řadu pochybení a nedostatečnou přípravu rozjezdu našich vlaků.

Plně uznáváme, že tato kritika byla a je oprávněná. Cestující, který čeká na vlak, potřebuje, aby přijel včas, na palubě byl příjemný a dobře proškolený personál a ve vlaku fungovalo vše, co má, aby byla cesta příjemná. Start našich vlakových linek jsme nezvládli na sto procent a všem, kteří to při své cestě pocítili, bychom se rádi omluvili.

Všichni pracujeme 24 hodin denně na tom, abychom dali vše do pořádku. Vážíme si také pomoci všech našich strojvedoucích, stevardů, ale i technického personálu, kteří nám aktivně pomáhají nad rámec svých povinností.

Na Zlínsku i u rychlíkových souprav v Čechách jsme bojovali s větším množstvím technických závad, než jsme čekali. Projevilo se odstavení vlaků, které nebyly delší dobu v každodenním provozu a následně nezvládly své ostré nasazení od 15. prosince, jak by bylo potřeba. Avšak na Zlínsku se daří situaci postupně stabilizovat. Pro potřeby větších záloh jsme tam převedli další vlak a v Bylnici máme pro případ jakékoliv mimořádnosti při ranním rozjezdu vlaků připraven každý den také náhradní autobus.

Větší množství poruch se bohužel nevyhnulo ani rychlíkovým linkám v Čechách, tyto závady jsou neprodleně odstraňovány a vozidla jsou opětovně navracena do provozu. Jsme přesvědčeni, že jednotky řady 845 potvrdí svoji pověst z předchozího nasazení v Německu, že se jedná o jednu z nejspolehlivějších řad vozidel. Bohužel se nám ani nevyhnula ani nehoda na přejezdu, kdy jsme na delší dobu přišli o jednu jednotku po střetnutí s vozidlem v pražských Čakovicích.

Bylo by sympatické, kdybychom teď mohli říct, že jsme všechny technické mouchy už vychytali, ale realita provozu taková bohužel není. Náš technický tým pracuje nepřetržitě, ale přesto se může i v dalších týdnech stát, že se některý z vlaků porouchá. Děláme ale všechno pro to, aby se to stávalo méně a méně často.

Jednou ze slabin, která se projevila ve špatném předávání informací cestujícím, bylo zpočátku i naše operativní řízení. Dispečink posilujeme a nastavujeme lépe jeho komunikaci nejen s kontaktním centrem Arrivy, ale i dispečerským aparátem jednotlivých koordinátorů IDS tak, aby naši cestující byli neprodleně o všech mimořádnostech informováni.

Prvotní problémy s prodejem jízdenek v našich pokladnách i ve vlacích se podařilo z větší části vyřešit, a jízdenky v pokladnách i ve vlacích už prodáváme. Tady si musíme bohužel posypat hlavu popelem nad výběrem nevhodného dodavatele celé technologie. Společnost Telmax zcela selhala v přípravě odbavovacích systémů pro Arrivu, odpovědnost vůči cestujícím i objednavatelům však máme samozřejmě za tyto nedostatky my.

Omlouváme se za nevydařený start, bereme si ze všech chyb poučení a pracujeme na zlepšení ze všech sil. Věříme, že to v dalších dnech a týdnech všichni cestující pocítí.

Jiří Nálevka

ředitel společnosti Arriva vlaky

Podívejte se na reportáž TV Nova o mimořádných událostech na železnicích:

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Co byste neměli přehlédnout

TOP 10 ČLÁNKY A VIDEA

Důležité Události

Píše se na Deník.cz