Bojíte se, že duševně nezvládnete náročné a stresové období? Hned dvě různé studie ukázaly, že riziko poškození kognitivních (vjemových, rozumových) funkcí klesne o polovinu, pokud lidé dodržují ten správný jídelníček.
Ty, kteří doufají, že jde o dietu složenou ze slaniny, vajec a alkoholu, nicméně vědci zklamou - takzvaná středomořská nebo středozemní dieta je postavená na zelenině, celozrnných obilovinách, rybách a olivovém oleji.
"Lidé, kteří se přiklánějí k tomuto středomořskému jídelníčku, mají o 45 až 50 procent nižší riziko zhoršení kognitivních funkcí," říká Emily Chewová, hlavní autorka jedné ze studií podle CNN. Tu výzkumníci provedli v Bethesdě v Marylandu v místním Národním institutu oka (National Eye Institute).
Podle Richarda Isaacsona, který vede kliniku prevence Alzheimerovy choroby, zjištění podporují pořekadlo, že jsme to, co jíme. Minimálně pokud jde o zdraví našeho mozku. "Každý může začít pracovat na zdraví svého mozku hned teď a snížit rizika jednoduchou změnou svého jídelníčku," nabádá Isaacson.
A co tedy tato dieta obnáší? Jíst ryby dvakrát týdně a pravidelně si dopřávat ovoce, zeleninu, celozrnné obiloviny, lušteniny, oříšky a olivový olej. Naopak je nutné omezit konzumaci červeného masa a alkoholu.
Platí přitom přímá úměra - čím důslednější dodržování správného stravování, tím větší ochrana mozku a tím i duševní kondice. Vědci zjistili, že pokud lidé chtějí alespoň částečnou ochranu před duševním chátráním, musí zařadit alespoň zmiňované ryby.
Sledujte Televizní noviny bez reklam na Oneplay.cz