Domácí

V mizerném stavu jsou tisíce mostů, opravy váznou, zjistila velká kontrola

V mizerném stavu jsou tisíce mostů, opravy váznou, zjistila velká kontrola
Zdroj: TV Nova

Ve špatném, až havarijním stavu je v Česku několik tisíc mostů. Přesto o nich stát nemá přehled, jejich údržba je často nedostatečná a opravy se odkládají. Takové jsou závěry velké kontroly stavu silničních a dálničních mostů, které zveřejnil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ).

"V ČR je celkem přes 17,5 tisíce silničních a dálničních mostů. Mosty na dálnicích a silnicích I. třídy jsou majetkem státu, mosty na silnicích II. a III. třídy vlastní kraje. Jak vyplývá z podkladů od Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), ve špatném až havarijním stavu je téměř 500 mostů vlastněných státem a 3 000 mostů v majetku krajů. Stav mostů se přitom nedaří dlouhodobě zlepšit," píše na webu NKÚ.

Systém péče o mosty navíc podle kontrolorů nefunguje tak, jak by měl. "Ministerstvo dopravy (MD) nemá žádnou analýzu stavu mostů a péče o ně. Od roku 2007 má ze zákona povinnost vést centrální evidenci pozemních komunikací, dosud ale nevydalo ani příslušný prováděcí předpis. Už v roce 2007 přitom utratilo 2,7 milionu korun za návrh vyhlášky a vytvoření internetové aplikace. Vyhlášku ale nevydalo a aplikaci nevyužilo. Jednotný systém, který by obsahoval přesné informace o stavu mostů a jejich závadách, stále neexistuje," pokračuje úřad.

Aby se silničáři mohli o mosty řádně starat, je potřeba provádět jejich odborné prohlídky. Jenže ani to se podle NKÚ neděje správně. Kontroloři si posvítili na 27 mostů a zjistili, že prohlídky nebyly v pořádku ani v jednom případě.

"ŘSD nezajistilo provádění prohlídek v předepsaných lhůtách a termínech, dokončovány byly i s několikaletým zpožděním, zprávy z nich obsahovaly rozpory v údajích a v některých případech dokonce neodpovídaly skutečnému stavu mostů," vypočítává NKÚ.

A když už prohlídky odhalily problémy, silničáři podle kontrolorů závady neřešili a odkládali opravy. A to tak dlouho, že stav některých mostů se mezitím zhoršil natolik, že je bylo potřeba strhnout a postavit mosty nové.

Jak jsou na tom mosty na silnicích II. a III. třídy, které vlastní kraje, úřad souhrnně prověřit nemohl, protože nemá v působnosti nakládání s majetkem krajů.

Staré mosty šly k zemi na dálnici D1 například letos v březnu. Pusťte si video:

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Co byste neměli přehlédnout

Důležité Události

Píše se na Deník.cz