Naše Česko

Problém je každé auto, které přijede jen na okraj Prahy. Metropole má plán

Stovky miliard korun. Tak vysoké mají být podle vedení Prahy investice do vylepšení životního prostředí v našem hlavním městě. Odkud peníze půjdou a kam konkrétně, na to odpovídal ve čtvrtek v pořadu Naše Česko náměstek pražského primátora Petr Hlubuček (STAN).

Kvůli zlepšení životního prostředí v Praze vypracovala městská rada klimatický plán. Prahu chtějí radní bezuhlíkovou a hodlají kvůli tomu investovat až 230 miliard korun. Radniční opozice tvrdí, že jde o fantasmagorii.

"Přichází nová průmyslová revoluce v podobě restrukturalizace celosvětového hospodářství. V roce 2019 jsme přistoupili k závěrům klimatické konference z Paříže. Dali jsme si závazek, že dekarbonizujeme Prahu do roku 2050 a do roku 2030 snížíme emise CO2 o 45 % oproti roku 2010," uvedl Petr Hlubuček.

Související obsah

"Máme 69 základních opatření, která nadále rozpracováváme. A jestliže opozice říká, že je to fantasmagorie, tak nevnímá svět kolem nás," tvrdí náměstek primátora. "Pokud nezměníme přístup ke zdrojům, bude se Pražanům neustále zvyšovat cena za teplo a elektrickou energii. Ale když budeme prahu ozeleňovat a najet na zelené zdroje energie, bude cena tepla stále udržitelná," doplnil.

Podle něj z rozpočtu Prahy půjde na klimatický plán 2 - 3 miliardy ročně. "Nebudeme vybírat víc peněz od Pražanů," nastínil Hlubuček. Motivovat občany by Praha chtěla tak, že třeba odvoz tříděných kontejnerů bude levnější než klasických popelnic.

Související obsah

Jeden z největších problémů pro Prahu je oteplování a znečištění vzduchu. "Je potřeba to město zazelenit. Rozdíl teplot na asfaltu a na trávě je veliký. Proto je potřeba přidat zelené střechy, zelené plochy a další," řekl náměstek primátora hlavního města. Problémem podle něj je i každé auto, které přijede na okraj Prahy. "Ideální by bylo, kdyby ta auta zůstávala na vzdálenějších vlakových zastávkách," doplnil. Podle něj je neefektivní budovat odstavná parkoviště. 

"Nejběžnější způsob dopravy je chodit pěšky. Je to zdravé a přirozené. Máme preferenci cyklodopravy," argumentoval Hlubuček. Prioritní je pro město podle něj hromadná doprava. Momentálně běží pilotní projekty fotovoltaiky. "V současné době, když si dáte solární panely na střechu a chcete si sami brát energii, musíte ji dát do sítě, tak ten distributor vám zpátky energii prodává za mnohem více peněz včetně distribučního poplatku. Což je blbost, protože když to máte na střeše, poplatek byste platit neměl," tvrdí Hlubuček. Věří, že se to brzy podaří změnit.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Naše Česko

Důležité Události

Píše se na Deník.cz