Snášíte špatně horko? Vědci přišli s oblečením, které vás ochladí až o 5 °C

Zatímco někteří lidé si libují v teplém počasí, jiní horka snáší těžce. Navrhnout oblečení, které vás dokáže udržet v teple, je přitom podstatně snazší než vyrobit látku, která ochrání před horkem. Vědcům se však nyní podařilo navrhnout tkaninu, která na první pohled vypadá jako obyčejné triko, dokáže ale ochladit lidské tělo až o pět stupňů.

Vyrobit oblečení, které člověka ochladí, je složitější než to, které ho zahřeje. V roce 2017 vědci ze Stanfordovy univerzity vytvořili textilii, která dokázala ochladit lidské tělo o tři stupně Celsia. Problém byl ale v tom, že aby to fungovalo, musela být tkanina tenká pouhých 45 mikrometrů. To je zhruba jedna třetina tloušťky lehké lhněné košile.

Vědci z Čeťiangské univerzity a Huazhong University of Science and Technology proto nyní zvolili odlišný přístup. Na jejich "vynález" upozornil web Sciencemag. Navrhli textilii, která pomocí chemických vazeb absorbuje tělesné teplo a vrátí jej zpět do prostoru jako infračervené záření.

I když tkanina vypadá jako obyčejná košile, funguje v podstatě jako zrcadlo, vysvětluje inženýr Tao Guangming. Látka o tloušťce 550 mikrometrů je vyrobená ze směsi kyseliny polymléčné a syntetických vláken s nanočásticemi oxidu titaničitého.