Naše Česko

Čeští vědci si připsali další objev. Jediný snímek odhalí kukaččí matku

Zdroj: Akademie věd

O kukačkách se toho kvůli jejich netradičnímu způsobu života stále mnoho neví. Nestaví si vlastní hnízda a každá samice klade trochu jiná vajíčka. I pro zkušené ornitology je proto těžké poznat, která kukačka je snesla. To se teď díky objevu českých vědců změní.

Kukačky jsou parazitickým druhem a dodnes jsou opředeny tajemstvím. Nestaví si vlastní hnízda a nestarají se o svá mláďata, odborníci proto o nich ještě stále neví mnoho základních informací.

Až doteď museli vědci kukaččí matky určovat složitě podle genetických testů rodičovství. Jenže takový výzkum je náročný, protože je nutné počkat, až mládě dostatečně vyroste. Často se ale nestihne ani vylíhnout. Vajíčka buď vyhodí hostitel, nebo je sežerou predátoři.

Odborníci z Akademie věd ČR a Jihočeské univerzity teď spojili síly s britskými kolegy a vynalezli novou metodu na zjišťování rodičovství. Pouhá fotografie vajíčka nyní stačí k odhalení, která samice ho snesla. Musí ji ale vyhodnotit speciální matematický program.

"Nejpřekvapivější částí tohoto výzkumu pro mě samotného bylo, když jsem viděl, že určování kukaččích matek podle vzhledu jejich vajíček skutečně funguje a že je náš program dokonce přesnější než subjektivní hodnocení některých lidí," říká Michal Šulc z Ústavu biologie obratlovců Akademie věd, hlavní autor studie.

Matematický program hodnotí zbarvení, skvrnitost, velikost a tvar vajec zároveň. Využívá metodu strojového učení, což je odvětví umělé inteligence. Program se naučí, jak vajíčka dané samičky vypadají a příště už dokáže určit, jestli je její.

Díky novému zjištění českého týmu se zkoumání rodičovství kukaček podstatně zjednoduší, zlevní a zrychlí. Vyfotit kukaččí vajíčko je totiž možné už v den, kdy ho samice snesla.

"V jednom roce se nám podařilo vyfotografovat téměř 200 kukaččích vajec snesených ke dvěma druhům hostitelům rákosníků, a to na poměrně malém území jižní Moravy. Takové množství fotografií kukaččích vajec se zatím nepodařilo pořídit během jednoho roku nikde jinde na světě," doplňuje Marcel Honza, který vede skupinu pro výzkum hnízdního parazitismu na Ústavu biologie obratlovců Akademie věd ČR.

Jediný háček je v tom, že najít kukaččí vajíčka není úplně lehké. "Hnízda se často nacházejí v těžko dostupné "rákosové džungli", kde hnízdí hlavní hostitelé našich kukaček rákosník velký a rákosník obecný," vysvětlil vedoucí týmu Michal Šulc.

I přes obtížné hledání vajíček se vědcům povedlo při výzkumu zjistit, že kukačka během jedné sezóny snáší přes deset vajec. "Přišli jsme na to, že samice kladou svá vejce na území klidně větším než 100 hektarů, což je pro představu plocha rozlohy přibližně 200 fotbalových hřišť," dodal Šulc.

Nejrychlejší zvíře světa na Šumavě. Žije tam málem vyhynutý sokol:

TOP 10 ČLÁNKY A VIDEA