Ekonomika

Technologická krize: Ekonomové řekli, co mohou Češi čekat do budoucna

Ekonomové současnou situaci nazývají technologickou krizí, kterou by evropská i česká ekonomika měly zvládnout. Ale jen za předpokladu, že se situace v dodávkách čipů a dalších komponentů do několika měsíců výrazně zlepší.

"Symbolem toho, že automobilový průmysl stojí nad propastí, se staly tisíce na první pohled hotových aut zabírajících obrovské plochy parkovišť nebo letišť. Jenže autům chybí čipy a další komponenty a do prodeje nemůžou," upozornila Škoda Auto.

"Kdybyste přišel a chtěl vozidlo, čekací dobu máme pět až sedm měsíců," sdělila prodejkyně aut Mária Kočí. "Z velké části žijeme z té poprodejní části, z těch služeb," dodal majitel autosalonu Tomáš Mužík.

A navíc se dá předpokládat, že automobilové koncerny nejdřív zkompletují dražší auta, která přinášejí vyšší zisk. "SUV, elektroauta, ta by měla typicky přednost ve chvíli, kdy si mohu vybírat, nebo dokonce musím vybírat," sdělil Petr Knap.

Související obsah

​Vyšší poptávka a nedostatek komponentů bude znamenat vyšší ceny. "Čipy podražují minimálně o 20 procent, někde i více," upozornil ekonom Štěpán Křeček s tím, že kvůli koronaviru v asijských zemích je možné, že se některé plánované dodávky mohou pozdržet.

Jestli česká ekonomika tuhle krizi zvládne, ukáže čas. Automobilový průmysl u nás tvoří 10 procent HDP. Další desítky odvětví s automobilovým odvětvím spolupracují. "Kdyby se z tohohle stala standardní situace, bude domino efekt do dodavatelů," sdělil Knap.

Zatím prý hospodářství vinou stagnace automobilového průmyslu přichází o stovky milionů korun denně. Škoda letos vyrobila v létě o 42 procent aut méně, Hyundai o 37 procent. Podle odhadů Sdružení automobilového průmyslu se u nás letos vyrobí o 140 tisíc aut méně. "Evropa zaostává za ostatními regiony světa a jestli tenhle trend bude pokračovat dlouhodobě, tak nás ten zahraniční produkce převálcuje," varoval Křeček.

V tomto ohledu je globalizace spíš nevýhodou. Je prý chybou, že například automobilky nakupují komponenty jen od jednoho výrobce. "Odebírat čipy od více dodavatelů a snažit se diverzifikovat i geograficky," nabídl řešení ekonom David Marek.

Zatím výpadek automobilového průmyslu dokážou u nás nahradit ostatní odvětví, například stavebnictví, které se z koronakrize velmi rychle vzpamatovalo. Ale to podle ekonomů nepůjde donekonečna.

lud, TN.cz

K tématu Ekonomika

Co byste neměli přehlédnout

TOP ČLÁNKY A VIDEA

Důležité Události

Píše se na Deník.cz

Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz