Škodovka znovu musí stopnout svoje linky. Podle informací týdeníku Škodovácký odborář se výroba zastaví na týden od 27. září ve všech třech českých závodech. Důvodem je nedostatek čipů.
Z jednodenní celozávodní dovolené bude hned týdenní vynucené volno. Automobilka Škoda Auto podle informací odborů musí znovu výrazně omezit výrobu.
V původním plánu bylo jednodenní volno na 27. září, které by se spojilo se státním svátkem o den později a zaměstnanci by tam měli víkend prodloužený hned na čtyři dny. Jenomže nedostatek čipů potřebných pro palubní elektroniku si vyžádá větší zásah - výroba se zastaví na celý týden. "Navážeme zrušením směn až do konce týdne, a to včetně přesahu do sobotních směn 17 a 18směnného systému. Tím vyřadíme z provozu produkci po celý týden," potvrdil ve čtvrtečním vydání Škodováckého odboráře odborový předák Jaroslav Povšík.
Důvodem je pokračující nedostatek dílů, zejména čipů. Týká se to většiny automobilek, stojí také továrna Toyota v Kolíně a v rámci koncernu Volkswagen jsou odstávky v podstatě všude po celém světě. Částečně jsou preferovány některé vysokomaržové společnosti jako Porsche a Audi," dodal Povšík.
Zastaví se všechny tři české závody Škodovky v Mladé Boleslavi, Vrchlabí i Kvasinách. Odstávku ve výrobě Škodovka využije alespoň k opravě vytížené okružní křižovatky v Mladé Boleslavi.
Nedostatek dílů výrazně zasáhl do provozu automobilky letos už několikrát. Zaměstnanci za zrušené směny dostávají 85 % průměrného platu i se započítáním mimořádných bonusů. Pokud se ale situace nezlepší, Povšík upozorňuje, že se bude muset škrtat. "Budeme muset myslet i na jiné číslo, ale vždy to bude vysoko nad zákonnou hranici 60 procent, řekněme 20 procent nad. Zároveň budeme držet cenu služeb pro zaměstnance a pro členy na stávající úrovni tak, aby uvnitř společnosti Škoda nebyly zatěžovány peněženky zaměstnanců například rostoucí inflací," popsal.
Zároveň doplnil mírně optimistický výhled. I když opravdu jen mírně. "Situace se mírně zlepší díky tomu, že v Malajsii již nahodili výrobu čipů, ale bohužel to stále není na maximum. Projevuje se velké zpoždění dodávek, jednoduše dlouho trvá, než k nám čipy dotečou, respektive, než je dodavatelé Continental a Bosch rozdělí. Vypadá to, že nám situace do konce roku neumožní plnou výrobu včetně flexisměn a využívání atypických směnných modelů. Samozřejmě velmi nás bolí, že ve 20směnném systému stále nemůžeme vyrábět PHEV baterie, prostě je není kam dodávat. Situace pravděpodobně nebude konsolidovaná ani v roce 2022, minimálně na začátku roku v prvním a druhém kvartálu. Ale Bůh ví, nechme se překvapit," řekl předseda podnikové rady.
Situaci kolem nedostatku čipů automobilka podle něj zvládne. Ale větší rizika jsou spojená s masivním přechodem k elektromobilitě a automatizaci v celém koncernu VW. "V každém případě podržíme zaměstnanost na nejvyšší možné úrovni a situaci ustojíme. Možná dojde k dílčím přesunům zaměstnanců, ale vždy pod plnou kontrolou Odborů KOVO ve Škoda Auto. Horší bude situace do budoucna, kde počet zaměstnanců bude odpovídat typům přidělených produktů – vozů a komponent, automatizaci a Průmyslu 4.0, eventuálně také vyčleňování a přesouvání kompetencí mezi jednotlivými značkami a závody v rámci koncernu Volkswagen. Kdyby to někdo chtěl zkoumat, tak tam je situace opravdu vážná," dodal Povšík.
Kvůli nedostatku čipů tento týden stojí i výroba v továrně Toyoty ve středočeském Kolíně. Obnovení je v plánu v noci na pondělí.
Podívejte se, jak se vyrábí elektromobil Škoda Enyaq: