Konec nadějí, na Marsu život být nemůže. Důvod je prostý, tvrdí vědci

Podle nové studie vědců z Washingtonovy univerzity v St. Louis se planeta Mars zrodila s fatální vadou, která ji odsoudila k tomu, že bude místem bez života. Důvodem je podle nich to, že je rudá planeta příliš malá na to, aby dokázala zadržet větší množství vody.

Výzkumníci z celého světa se dlouhá léta věnují otázce, zda na Marsu někdy mohl být život. Zásadní roli ve zkoumání přitom hraje voda. Výzkumy naznačují, že se na Marsu voda nacházela, a dokonce možná ve velkém množství.

Nyní díky výsledkům studie publikované ve vědeckém časopise Proceedings of the National Academy of Sciences vědci věří, že mohou pomoci objasnit, proč tato voda zmizela a jak je možné, že Mars je neobydlená pustina, když je jeho vzdálenost od Slunce pro život příznivá.

​Mezi vědci je populární hypotéza, že za tím stojí nedostatečná magnetosféra rudé planety. Na rozdíl od Země Mars nedisponuje ochranným magnetickým štítem. Jeho magnetické pole je příliš slabé na to, aby jej chránilo před působením Slunce.

Důvod, proč Zemi její magnetosféra chrání a Mars nikoliv, je prostý. Podle studie je Mars příliš malý, tím pádem neměl nikdy šanci si udržet život. "O osudu Marsu bylo rozhodnuto už od samotného začátku," řekl hlavní autor studie Kun Wang.

Výsledky výzkumu naznačují, že aby si planeta mohla udržet množství vody dostatečné na to, aby byla obyvatelná, musí dosáhnout určité velikosti a hmotnosti. Mars takové štěstí neměl.

​Malé planety si nejenže nemohou udržet větší množství vody, ale v důsledku slabého magnetického pole nemohou mít atmosféru příznivou pro život.

"Tato zjištění pomohou astronomům při hledání obyvatelných exoplanet v jiných slunečních soustavách," tvrdí spoluautor studie Klaus Mezger. "Velikost exoplanety je jedním z parametrů, které lze nejsnáze určit. Nyní víme, že na základě velikosti a hmotnosti můžeme zjistit, zda je exoplaneta kandidátem na udržení života," doplnil ho Wang.

K tématu Zajímavosti

Krátká zpráva

EMA prověřuje, jestli je možné použít vakcínu pro děti ve věku od 5 do 11 let

Evropská agentura pro léčivé přípravky (EMA) začala s hodnocením použití vakcíny Comirnaty proti covidu-19 společností Pfizer/BioNTech pro děti ve věku od 5 do 11 let. V současné době je registrovaná pro použití u lidí ve věku 12 a starších. Pokud nebude potřeba doplnit další informace, očekává se výsledek za několik měsíců, informoval Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL). EMA přezkoumá údaje o vakcíně, včetně výsledků probíhajícího klinického hodnocení u dětí od 5 do 11 let. Pokud budou uspokojivé, agentura doporučí vakcinaci i u této věkové kategorie.