Zahraničí

Bouře v obří rudé skvrně Jupiteru zrychluje. Astronomové nechápou proč

GALERIE: Co nafotila sonda Voyager 1 - JUPITER Zdroj: NASA

Vědci z NASA si v obří rudé skvrně Jupiteru všimli zajímavého fenoménu. Zatímco bouře na okraji stabilně zrychluje, ve středu naopak zpomaluje. Astronomové vůbec neví, proč se tak děje.

Při sledování Jupiteru Hubbleovým teleskopem zjistila NASA podivnou změnu v jeho velké rudé skvrně. Okraj bouře ve skvrně, která má asi 15 tisíc kilometrů průměr, totiž zrychluje. Prostřední část bouře ale naopak zpomaluje. Obě části, které se pohybují opačným směrem, tedy za posledních deset let změnily rychlost, píšou vědci ve své studii.

Vnější část bouře zrychlovala posledních asi deset let stabilně. Od roku 2009 do roku 2020 každý rok o asi 3,2 kilometru za hodinu. Střed bouře naopak podobnou rychlostí zpomaloval.

"Nikdo nic takového dříve neviděl," uvedl ve studii astronom Michael Wong. Ten na studii pracoval s kolegyní Amy Simonovou.