Domácí

Za tohle dostal druhák pětku? Lidi rozčílilo přísné známkování

Za tohle dostal druhák pětku? Lidi rozčílilo přísné známkování
Zdroj: Getty Images

Na facebooku se objevil příspěvek, který vyvolal rozruch mezi učiteli, rodiči i studenty. Druhák ve cvičení z českého jazyka zapomněl napsat tečku na konci věty, za což byl potrestán pětkou. Autor příspěvku poukazuje na přehnaně přísné hodnocení žáků prvního stupně. V komentářích se ozvali i rodiče.

Pedagog a lektor Robert Čapek na své facebookové stránce Líný učitel zveřejnil příspěvek s vypracovaným cvičením v písance. Žák druhé třídy požadovaný úkol sice vypracoval dobře, za každou větou však zapomněl napsat tečku. Za pět vět bez tečky na konci byl ohodnocen pětkou.

"Když si rodič přišel do školy pro vysvětlení, bylo mu řečeno, že pedagožka je vynikající, i přes fakt, že tvrdé známkování nepraktikovala poprvé," řekl pro web TN.cz Robert Čapek.  

Opravdově a upřímně se stydím za každého učitele, který takto hodnotí, stydím se i za ředitele, který toto dovolí ve své...

Posted by Líný učitel on Wednesday, October 6, 2021

"Upřímně se stydím za každého učitele, který takto hodnotí, stydím se i za ředitele, který toto dovolí ve své škole a stydím se i za každého učitele, který o podobném zvěrstvu ví a nezasáhne. Opravdu jsme v našem školství už na úplném dně?" napsal Čapek v příspěvku na facebooku.

V komentářích se vyjádřili i rodiče školou povinných dětí. "Toto mi přinést syn ze školy, tak jdu ihned do ředitelny! Jak demotivující," zareagovala na příspěvek paní Adéla.

Někteří však se známkováním souhlasili. "Tečka za koncem věty musí být. Po tom si to dítě alespoň zapamatuje. Zas tak hrozné to pro to dítě není," zastává se učitele rodič Stanislav. 

Tisková mluvčí Společnosti učitelů českého jazyka a literatury Veronika Šubová vnímá více než jedno vynechání tečky za větou jako systémovou chybu. "Toto je systémová chyba, v zásadě jedna a ta samá v celém cvičení. Já sama bych asi pětku nedala, upozornila bych na problém červeně, ale do známkování nikomu mluvit nechci," reaguje Šubová a na druhou stranu dodává, že jedna pětka nikdy nikomu neublížila. Naopak může žákovi připomenout, aby se zlepšoval. 

Podle Čapka některá hodnocení vedou k myšlence, zda mají učitelé alespoň základní empatii a pozitivní vztah k dětem. Další případy, které mu poslali rodiče, vypadají dost podobně.

Jde například o test, u kterého pedagog použil pravidlo "za jednu chybu o stupeň dolů". Dívka v páté třídě špatně vypočítala tři příklady a dostala známku 4. Ve výsledku by však díky dalším sedmi správným mohla být hodnocena mírněji. 

Dalším případem je test z matematiky, kdy žák má všechny příklady vypočítány správně, ale dostal pětku za špatné zapsání čísel. Oznámkované testy najdete v galerii.

Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Domácí

Důležité Události

Píše se na Deník.cz