Záhada v Mléčné dráze. Astronomové objevili tajemnou dutinu

Zdroj: Alyssa Goodman/Harvard-Smithsonian CfA

Astronomové z Harvard-Smithonian Center for Astrophysics vydali v září studii, která zkoumá záhadný útvar nacházející se v blízkosti souhvězdí Persea a Býka.

Ač se nám to nemusí zdát, tak mezihvězdný prostor není úplně prázdný. V temnotě kosmu se nachází velké množství plynů a prachu, které mezihvězdný prostor vyplňují.

Fascinující výjimku tvoří region v blízkosti souhvězdí Persea a Býka vzdálený zhruba 700 světelných let od Země, kde astronomové objevili dutinu širokou téměř 500 světelných let, kde se nenachází vůbec nic.

Kolem jejího "povrchu" se nacházejí takzvaná molekulární oblaka, obsahující stlačené plyny a prach. Dutina dostala název Per-Tau. Podle zjištěných informací dutina Per-Tau vznikla následkem výbuchu supernovy, která veškerý okolní plyn vytlačila na její nynější okraje, kde utvořila molekulární mraky, ve kterých se dnes formují stovky nových hvězd.

Podle astrofyzika Shmuela Bialyho z Harvard-Smithonian Center for Astrophysics (USA) pracují výzkumníci se dvěma teoriemi: "Buď ve středu tohoto regionu explodovala pouze jedna supernova, která vytlačila plyny na okraj vzniklé dutiny, nebo se jednalo o sérii výbuchů supernov, které dutinu vytvořily v průběhu času."