OBCHODNÍ SDĚLENÍ – Redakce TN.cz neovlivňuje jeho obsah

Jak z odpadu vzniká umění? To ukáže další Zelený hrdina

Nová celoroční kampaň Komerční banky Zelený hrdina pokračuje dalším inspirativním příběhem, tentokrát na téma udržitelnost z pohledu umění a módy. S umělkyní Romanou Drdovou, v pořadí již třetím Zeleným hrdinou, se nejprve seznámíte v pořadu Víkend. Následně vám její příběh představíme i v oblíbených Radách ptáka Loskutáka, Snídani s Novou nebo Televizních novinách.

V současné době je svět na pokraji klimatické krize v důsledku nadměrného konzumu lidské populace. Mladá absolventka Akademie výtvarných umění v Praze Romana Drdová svou tvorbou upozorňuje na tuto situaci a otevírá téma upcyklace v oblasti umění a módy. K realizaci svých tvůrčích nápadů využívá odpad z různých firem a vytváří tak módu, která má změnit naše myšlení směrem k udržitelnosti. Iniciovala také vznik recyklační stanice na umělecké škole FaVU (VUT) v Brně, kde studentům poskytují odložený materiál, s nímž můžou při studiu pracovat. „Inspiroval mě pobyt v New Yorku, kde jsem sledovala místní kreativní centrum Material for the Arts věnující se opětovnému použití materiálů, které dále poskytuje školám, umělcům i neziskovým organizacím,“ uvádí mladá umělkyně.

Díla Romany Drdové bylo možné vidět na samostatných výstavách mimo jiné v pražském centru současného umění Futura nebo Meetfactory, ale také ve Vídni, Berlíně či New Yorku. Od listopadu si můžete její práci prohlédnout v Národní galerii v Praze, a to v rámci výstavy Cena Empatie. Ta je vyvrcholením společného projektu Komerční banky a Národní galerie Praha, jehož cílem bylo vybrat a ocenit kreativní projekty se sociálním a environmentálním přesahem. Jednou z vítězek se stala právě Romana Drdová.

Příběh třetího Zeleného hrdiny jste mohli na TV Nova vidět premiérově v úterý 30. listopadu v oblíbeném Víkendu, poté jej odvysíláme v sobotu 11. prosince v pořadu Rady ptáka Loskutáka a v úterý 14. prosince ve Snídani s Novou. Další informace o projektu Zelený hrdina najdete na stránce kb.cz/zelenyhrdina a na webu TN.cz.

Zdroj: Komerční banka

I v módě lze uvažovat udržitelně, říká třetí Zelená hrdinka

Vztahy a lidi kolem ní, ale také emoce, to vše je pro mladou českou umělkyni Romanu Drdovou nekonečnou inspirací. Svou tvorbou se pak tyto podněty snaží přetavit ve věci, které mají být krásné a zároveň účelné a praktické. K realizaci svých tvůrčích nápadů přitom neváhá zužitkovat nejrůznější odpad, jako např. nepotřebné marketingové materiály velkých firem. Nejen to, co chce svým uměním divákům sdělit, nám talentovaná tvůrkyně prozradila v krátkém rozhovoru.

Při tvoření je vždy stěžejní první impuls, jaký byl ten Váš?

Pro mě to byl pobyt v New Yorku, kde jsem viděla bezprostřednost lidí na ulici a otevřenost, pokud jde o módu. Poprvé se mi stalo, že mě zastavovali lidé na ulici a ptali se, který návrhář dělal oblečení, které mám na sobě. A bylo pro mě potěšením přiznat, že jsem si jej vyrobila sama.

Co se snažíte svým dílem předat či sdělit?

Snažím se o to, aby lidé neměli strach projevovat se takoví, jací jsou, i po vizuální stránce, aby chodili sebevědomě v oblečení, které se jim líbí, a nikdo je nesoudil. My si můžeme dovolit vypadat jinak a nikdo jiný nám do toho nemá co mluvit. Ve svých dílech zároveň ukazuji, že módu lze vyrábět z již použitých materiálů a že takové oblečení je nositelné.

Jaké byly nejtěžší okamžiky ve Vašem uměleckém životě?

Nemám konkrétní okamžik, myslím, že je to celková vytrvalost zůstat na cestě.

Zdroj: Komerční banka

Jaký je přístup zákazníků k uměleckým dílům z použitých materiálů? 

Veskrze pozitivní, moje oblečení nosí hodně přátel a umělců. Je to asi tím, že jakmile člověk zjistí, jaký příběh za sebou oděvy mají, zaujme ho nejen, jakým způsobem je tvořím, ale začnou být i součástí jeho osobnosti. Jde o zprávu světu a okolí, to co nosím na sobě komunikuje stejně jako slova nebo gesta.

Z čeho čerpáte inspiraci pro svoji tvorbu?

Inspirace je pro mě v každodennosti. Tím, že pozoruji lidi, mluvím s nimi, většinou mě inspirují věci, které se netýkají umění, ale běžného života.

Jak Vaše díla financujete?

Na aktuální výstavě v Národní galerii jsem pracovala dva roky a podpořila ji Komerční banka. Jinak svoje umění financuji převážně z vlastních zdrojů.

Za svoji tvorbu jste byla několikrát oceněna, jaké ceny si vážíte nejvíce?

Každá cena mě posune dál. Mám radost z každé spolupráce.

Jaké jsou Vaše plány do budoucna?

Ráda bych v blízké budoucnosti založila vlastní značku, která je na pomezí umění a módy. Zároveň mám v hlavě projekt, ke kterému mě inspirovalo kreativní centrum Material for the Arts v New Yorku, kde jsou k dispozici materiály k opětovnému použití od různých firem, ale i módních návrhářů. Ti je dále poskytují školám, umělcům i neziskovým organizacím. Mým záměrem je navázat komunikaci s firmami (tiskárnami, instalační firmami, módními a kosmetickými řetězci aj.), které při výrobě produkují velké množství materiálů, a nabídnout tento materiál ke kreativnímu zpracování umělcům, designérům, architektům a dalším zájemcům. Ráda bych tento koncept představila širšímu publiku na některé z dalších výstav, a to prostřednictvím workshopů na téma, jak zpracovávat odpad, jak šetřit na materiálech a jaké výhody tkví v darování a sdílení zdánlivě nepotřebných věcí.

Jaká je jedna konkrétní věc, kterou každý může udělat pro lepší budoucnost?

Každý můžeme konzumovat méně, a to ve všech směrech. V jídle, v oblečení, v cestování… Není potřeba redukovat úplně všechno, stačí malý krok a žít sám se sebou v míru. Já osobně se ve své tvorbě snažím o upcyklaci materiálů. Chci tak ukázat, že i v oblasti módy lze žít a uvažovat udržitelně.

Pokud byste byla bankou, investovala byste do Vašeho umění?

Ano, to už se ostatně stalo v rámci výstavy Cena Empatie.

Jak by měly banky nebo velké společnosti podporovat udržitelnou budoucnost?

Myslím, že hlavní investice by měla jít do vzdělání, protože tak se můžeme posunout dál. Měli bychom se zaměřit ve všech směrech na obnovitelné zdroje. Z pohledu umění je ale jedna z nejlepších věcí investice do kreativity, a to nejen umělecké, ale vlastně jakékoliv.

Zdroj: Komerční banka

Komerční článek
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události

Píše se na Deník.cz