Ekonomika

Svět se zbláznil? Na Ostravsko se dováží černé uhlí z Austrálie, je to výhodnější

Svět se zbláznil? Na Ostravsko se dováží černé uhlí z Austrálie, je to výhodnější
Ilustrační foto Zdroj: Profimedia

Ostravsko je součástí tzv. uhelného regionu, přesto je tam černého uhlí paradoxně nedostatek. Poptávka proto musí být uspokojena dovozem. O víkendu tak do Česka dorazila historicky první loď s černým uhlím z Austrálie, nad čímž se mnoho lidí pozastavilo. Ačkoliv se to může zdát neuvěřitelné, finančně se to vyplatí, vysvětlil ekonom. Je to podle něj následek zelené politiky.

Loď naložená černým uhlím dorazila do Česka po Labi v neděli ráno, informoval o tom web ČT24. Jednalo se o historicky první dodávku černého uhlí pomocí lodní dopravy. Zpráva ale veřejnost zaujala z jiného důvodu.

Lidé se pozastavují nad tím, že surovina míří na Ostravsko, které je proslulé právě svými zásobami uhlí. Přesto je tam dováženo až z Austrálie. Vyvstává tak otázka, proč k tomu dochází a jak je možné, že se to z ekonomického hlediska vyplatí.

Související obsah

​Těžký průmysl na Ostravsku je závislý na černém koksovatelném uhlí. A pokud už není možné čerpat z lokálních zdrojů, je tedy nutné ho dovážet ze zahraničí. "Že uhlí 'došlo', však nelze chápat tak, že už se tam v zemi nenachází. Ono tam je, ale ani za současných vysokých cen se nevyplatí jej dolovat," vysvětluje hlavní ekonom z investiční skupiny Natland Petr Bartoň.

To je podle něj zásluha bývalých i současných politik českých vlád i Evropské unie. Uhelné doly se zkrátka postupně zavíraly, ať už kvůli nízkým cenám uhlí, nebo kvůli zeleným cílům. Nyní jsou ceny uhlí vysoké, otevřít zavřené doly je ale už nemyslitelné. "Jakmile se hlubinný důl bezpečně uzavře, je potom již ekonomicky téměř nemožné jej znovu otevřít," upozorňuje Bartoň. Je tak finančně výhodnější ho dovážet. 

Související obsah

​Proč Austrálie?

Otázkou zůstává, proč do Česka míří až z druhého konce světa. "Austrálie je těsně druhým největším vývozcem uhlí po Indonésii, tak je Austrálie logickým zdrojem. Shodou okolností Indonésie navíc před dvěma týdny zakázala vývoz, neboť tamním elektrárnám dochází uhlí," prozradil ekonom.

Dodal, že když je uhlí levné, tak se nevyplácí ho dovážet z velké dálky, protože by poplatek za dopravu činil až příliš velký podíl z celkové ceny. "Když však základní cena uhlí je vysoká, pak klesá podíl dopravy v celkové ceně, a může se vyplatit dovoz i přes celou planetu. A to přesto, že samotné ceny dopravy vzrostly," vysvětlil Bartoň.

Související obsah

​Následek zelené politiky

Situace se může zdát bizarní, pro ekonomy ale není překvapivá. "Je to dopředu avizovaný důsledek zelené politiky. I když se v Evropě postupně uzavírají uhelné elektrárny, nedobudovaná náhradní kapacita větrníků a slunečníků znamená, že zbývající elektrárny musejí o to více zvýšit výkon," říká ekonom. 

"To vyhnalo cenu plynu tak vysoko, že už se paradoxně začíná vyplácet spíše zvyšovat výkon uhelných elektráren než plynových. Dolů ubývá, odběru přibývá, cena má jen jeden směr, kam jít. Když už evropská energetická situace došla tak daleko, že se před očima Grety spouští i ve Švédsku elektrárny na špinavý mazut, je proti tomu 'nošení uhlí na Ostravsko' jen takovou třešinkou na dortu," dodal.

Související obsah

​Dovoz uhlí přes půl světa má také negativnější dopad na životní prostředí než jeho těžba v místě zpracování. To potvrzuje i Svaz průmyslu a dopravy. "Z environmentálního hlediska je výhodnější využívat lokální produkty včetně černého uhlí, nicméně na domácím i evropském trhu je nabídka černého koksovatelného uhlí, které průmysl potřebuje, velmi omezená," popsal situaci mluvčí svazu Miroslav Hažer.

Produkce v Česku neustále klesá

V roce 2019 se podle údajů Českého statistického úřadu a ministerstva průmyslu a obchodu v Česku vyprodukovalo 2,03 milionu tun koksovatelného černého uhlí a 1,9 milionu tun se dovezlo. Produkce přitom permanentně klesá a ruku v ruce s tím objem dovezené suroviny stoupá.

Například v roce 2005 Česko vyprodukovalo 7,1 milionu tun koksovatelného černého uhlí a dovezlo ho necelých 500 tisíc tun. V roce 1995 to bylo 10,8 milionu tun domácí produkce a 890 tisíc tun z dovozu.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události

Píše se na Deník.cz