Vědci jásají. Našli místo v Sluneční soustavě, kde by mohl být život

Europa | Zdroj: Getty Images

Na Jupiterově měsíci Europě se nachází slaný oceán podobný těm na Zemi. Právě tato místa by mohla být obyvatelná a vhodná pro život. Vyplývá to z nových poznatků amerických vědců.

Pokud bychom se snažili někde ve vesmíru najít mimozemský život, právě Jupiterův měsíc Europa by mohl být vhodným kandidátem. Své nové poznatky zveřejnili vědci ve studii v časopisu Nature Communications.

Hluboko pod tlustým ledovým povrchem se totiž nachází oceán kapalné vody. Právě ten by mohl poskytovat nejlepší vhodné podmínky pro mimozemský život. Podle odborníků je totiž slaný, teplý a zároveň bohatý na kyslík.

"Kapalná voda blízko povrchu ledové skořápky je skutečně provokativním a slibným místem, kde si lze představit život," citoval portál The Guardian docenta geofyziky ze Stanfordské univerzity Dustina Schroedera.

Vědce k dalším průzkumům podnítilo zjištění, že grónský dvojitý hřeben vznikl poté, co se led zlomil kolem vody. Ta znovu zamrzla uvnitř ledového příkrovu. Díky tlaku se následně zvedly vrcholy. Odborníci proto zkoumali, zda něco podobného nemohlo vzniknout také na Europě.

"Je to, jako když dáte plechovku sodovky do mrazáku a ona exploduje. Je to takový tlak, který tlačí hřebeny na povrch. V Grónsku je malý dvojitý hřeben, který vypadá přesně jako ty, které vidíme na povrchu Jupiterova měsíce Europy," sdělil jeden z autorů studie Riley Culberg. Právě na těchto vrcholcích by tak podle odborníků mohlo být vhodné prostředí pro život.

Europa je malý měsíc, který je svým průměrem 3 138 kilometrů o něco menší než Měsíc planety Země. Objevil jej už v 17. století astronom Galileo Galilei. Pojmenován byl podle Európy, jedné z milenek boha Dia.

Jak by vypadala česká kolonie na Měsíci? Podívejte se v reportáži:

TOP ČLÁNKY A VIDEA