Domácí

Stavební zakázky z veřejných peněz v ohrožení. Stát hledá cesty, jak pomoci firmám

Nekončící zdražování stavebního materiálu může zkomplikovat některé stavby financované ze státních nebo veřejných rozpočtů. Stavební společnosti řadu zakázek vysoutěžily už v předchozích letech, jenže třeba železo za poslední rok zdražilo trojnásobně. Stavební firmy se tak dostávají do obrovských finančních ztrát.

Dražší nafta, cihly, ocel, betonářské výztuže a v neposlední řadě práce dělníků. To vše se podepisuje na výsledné ceně nejen státních zakázek.

"Meziroční navýšení je opravdu dramatické, řekla bych 70 až 100 procent, samozřejmě záleží na druhu materiálu," popisuje Lucie Koubová z Nonstop stavebnin. "Problém není jen cena materiálů, ale především jejich nedostupnost. Zde cítíme situaci jako kritickou. Pokud to takhle bude pokračovat, může se stát, že budeme nuceni některé stavby v realizaci zastavit a další nezahájit," říká mluvčí stavební firmy Eurovia Iveta Stočková.

"Se stavebními firmami jsme samozřejmě v kontaktu. Víme, že ta současná situace je pro ně složitá," reaguje na problémy firem mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. "Cestou dopředu je stavět, což znamená navyšování rozpočtových prostředků, které bude třeba dát do staveb navíc," upozorňuje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Související obsah

​"Je potřeba opravdu najít jednoduchý a funkční způsob stanovení kompenzací dopadů, pokud se v tomto opravdu velice krátkém čase nenajde řešení, tak hrozí kolaps celého silničního stavitelství," varuje mluvčí stavební firmy Metrostav Infrastructure Michal Jurman.

Podle stavebních firem dochází kámen. Řada lomů se vytěží do deseti let. V Česku se totiž 35 let žádný nový kamenolom neotevřel. "Kámen a písek patří k základním stavebním surovinám a bez něj nepostavíte žádnou stavbu," vysvětluje jednatel a výkonný ředitel společnosti Kámen a písek Pavel Fučík.

Na stavbu jednoho kilometru dálnice je potřeba až 80 tisíc tun kamene. Jedna klasická tatrovka by na stavbu musela přijet téměř šest tisíc krát, aby takové množství kamene navozila.

Možným řešením je třeba kámen a písek dovážet z jiných států, jenže to stavební materiál znovu prodraží. 

Stavební firmy mají kvůli zdražování se státem podepsanou takzvanou inflační doložku. Jenže ta počítá pouze se čtyřprocentním růstem inflace, jak ho odhadl Český statistický úřad. Stát podle ekonomů čeká rozhodnutí, zda se ještě víc zadluží, anebo odloží některé stavby.

Podle plánu se letos na výstavbě a údržbě dopravní infrastruktury mělo proinvestovat zhruba 127 miliard korun. S raketovým zdražováním ale nepočítali ani zástupci vlády. "Pokud budeme uvažovat v současných cenách, ve kterých se pohybujeme, tak z těch 127 miliard korun může být navýšení v řádu desítek miliard korun," upozorňuje ekonom Petr Studnička.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) ubezpečil, že stát hledá z této situace východisko. "Odpověď hledáme i s antimonopolním úřadem," prohlásil pro TV Nova. Pomoci by mohly částečně dluhopisy, Kupka by rád hledal pomoc i u Evropské investiční banky.

K situaci se vyjádřil ministr dopravy Martin Kupka:

lud, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Co byste neměli přehlédnout

Důležité Události

Píše se na Deník.cz