Čeští vědci hlásí velký úspěch. Objevili novou teorii vzniku života

Ilustrační snímek Zdroj: Profimedia.cz

Čeští vědci simulovali procesy probíhající před čtyřmi miliardami let po dopadu asteroidu na Zemi. Při pokusech zjistili, jak na Zemi vznikaly první formy života. Svůj úspěch pak publikovali v americkém časopise Astrobiology.

Tým vědců z Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR a Ústavu chemie a biochemie Mendelovy univerzity v Brně zkoumal, jakým způsobem vznikaly na Zemi první organismy.

Před čtyřmi miliardami let byla Země horká, dopadaly na ni asteroidy a krátery se postupně zalévaly vodou. Již v předchozích studiích vědci prokázali, že díky účinkům ultrafialového záření vznikají z kovů z asteroidů takzvané kvantové tečky. Ty nyní zkoumali kvůli jejich možnému vlivu na chemii vzniku života.

Pokus probíhal tak, že vědci v laboratoři zahřívali roztok obsahující kvantové tečky na 180 stupňů Celsia a zároveň na něj nechali působit UV záření. Studie tak prokázala, že tečky fungují jako katalyzátor pozvolného vzniku složitějších látek.